Lars Seier investerer i Lars Tvedes vidensmedie

Saxobank-milliardæren Lars Seier Christensen er blevet investor i vidensplatformen Supertrends. Alt salg har i en længere periode været indstillet på anbefaling fra virksomhedens adm. direktør, fortæller stifter Lars Tvede.
"For seks måneder siden brugte Supertrends kunstig intelligens på to projekter. Nu har vi 11 projekter, og det ville jeg ikke have forudset for et halvt år siden," siger Lars Tvede. | Foto: Supertrends
"For seks måneder siden brugte Supertrends kunstig intelligens på to projekter. Nu har vi 11 projekter, og det ville jeg ikke have forudset for et halvt år siden," siger Lars Tvede. | Foto: Supertrends

Erhvervsmanden og Saxo Bank-milliardæren Lars Seier Christensen er indtrådt som investor i vidensplatformen Supertrends, der blev stiftet af serieiværksætteren Lars Tvede for omkring fire år siden. Ambitionen er at spotte og overvåge innovationer og teknologidrevne markedstrends leveret til betalende brugere i et systematisk, kurateret og samlet format.

Supertrends har tidligere rejst kapital blandt en kreds af internationale investorer i b.la. Schweiz, hvor Supertrends og Lars Tvede er bosiddende. I 2021 rejste selskabet 1,5 mio. schweizerfranc eller godt 10 mio. kr., ligesom Lars Tvede tidligere selv har investeret et par mio. euro eller 10-15 mio. kr. i selskabet, anslår han.

Nu har Lars Seier Christensen investeret et ikke nærmere specificeret millionbeløb i videns- og datamediet, der ifølge Lars Tvede har ca. 1.500 brugere i dag på den første basis-version.

”Det er ikke en større transaktion, men selskabet bruger heller ikke ret mange penge. Jeg har kendt Lars (Seier Christensen, red.) i mange år, og Lars er lige som jeg selv interesseret i nye teknologier, og hvad der sker. Teknologien ændrer sig hurtigere og hurtigere og oftere og oftere, og typisk kommer de flyvende ind ad vinduet og ændrer hele hverdagen for mennesker og deres privatliv, og ikke mindst for virksomheder og organisationer,” siger Lars Tvede til KapitalWatch.

Kunstig intelligens

Han peger selv på kunstig intelligens som det seneste eksempel:

”For seks måneder siden brugte Supertrends kunstig intelligens på to projekter. Nu har vi 11 projekter, og det ville jeg ikke have forudset for et halvt år siden. Det stikker helt af. Det samme sker inden for bl.a. medicinalteknologi, og det samme ser vi inden for energi.”

Ideen til Supertrends blev født på baggrund af Lars Tvedes egen appetit på informationer i et systematisk, homogent og samlet format, som han ikke kunne finde andre steder. Og det kan han i øvrigt fortsat ikke. Derfor brugte han nogle år sammen med andre på at udvikle løsninger, der endte ud i virksomheden Supertrends, som fra starten ikke har lagt skjul på sine globale ambitioner. 

Målgruppen er bl.a. investeringsbanker, kapital- og venturefonde, institutionelle investorer og myndigheder. 

Salg suspenderet

Virksomheden arbejder til stadighed på at udvikle sine produkter og ansatte for godt et år siden Claus Rothoff Brix som adm. direktør. Han kom fra en stilling som kommerciel direktør på Ekstra bladet, og han lagde hårdt ud med en tidlig anbefaling om at stoppe alt salg, indtil Supertrends havde udviklet en mere brugervenlig version efter en lang række dialoger med kunder, som Claus Rothoff Brix havde haft i sin første tid som direktør. 

”Det er jo ret usædvanligt i en startup-virksomhed. Men vi havde en version, hvor kunderne kunne bestille en analyse hos, som vi udarbejdede og gav dem resultatet. Men kunderne efterspurgte en version, hvor de selv indtaster og får resultatet med det samme,” fortæller Lars Tvede.

Selskabets udviklere har brugt godt et år på en ny, opgraderet version, der lanceres i begyndelsen af april i år, hvorefter salgsaktiviteten genoptages. Og kundesegmentet spænder vidt.

”Det spænder fra en regering i Mellemøsten til diverse private organisationer og virksomheder. Og det allerseneste er et stort iværksætter-community i Schweiz, Frankrig og England, som vil bruge Supertrends som en del af deres medlemsservice,” siger Lars Tvede.

Indtægterne

Supertrends` indtægter kommer fra brugernes abonnementer. Et abonnement for en enkelt person koster 30 euro om måneden, 400 euro per måned for fem brugere i en såkaldt corporate starter-pakke med udvidet data og funktionalitet, mens større løsninger forhandles. Der tilbydes også private label løsninger og fremtidsseminarer.

”Vi har løbende lagt lag på lag af nye ideer oven på. Jeg er jo vant til at være iværksætter, så jeg er også vant til at kigge mig rundt for at se, om der er nogen, der er ved at komme efter os. Det kan jeg overhovedet ikke få øje på, så vi er ikke febrilske. Vi er meget fokuseret på bare at lave det helt rigtige produkt.”

”Lige nu er det en prioritet, at eksempelvis en erhvervsleder kan få en lynhurtig briefing om et konkret emne med dataoversigt på et dashboard og en minirapport ud på 3-5 sider efter få minutter. Målet er en teknologisk briefing på et par minutter. Eventuelt forud for et beslutningsmøde, et kundemøde eller en powerpoint præsentation,” siger Lars Tvede. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også