Har Lars Tvede nøglen til kapitalfondenes vækstmodeller?

Finansmanden og iværksætteren Lars Tvede har store forventninger til sit medie- og researchselskab Supertrends, der er klar til lancering med nye investorer. "Nogle gange har jeg kørt helt solo, og det har været en fejl hver gang, undtagen i mit personlige investeringsselskab," siger Lars Tvede.
Foto: Supertrends
Foto: Supertrends

Betalingsvillige kapitalfonde, venturefonde og konsulenter er målgruppen for finansmanden, serieiværksætteren og forfatteren Lars Tvede, som efter et par års forberedelse er klar til at søsætte sit nye videns- og researchmedie i selskabet Supertrends.

Supertrends har sat sig for at skabe et systematisk overblik gennem samkøring af en stor mængde databaser og forudsige de næste trends i den globale innovation inden for en lang række sektorer.

I denne uge rejste selskabet 1,5 mio. schweizerfranc, godt 10 mio. kr., fra en lille gruppe af internationale investorer, der i lighed med Lars Tvede er bosat i Schweiz. Supertrends AG er værdisat til knap 45 mio. kr.

At Lars Tvede ikke selv indskyder de godt 10 mio. kr., har han flere forklaringer på.

"Jeg har været med i mange startups, og jeg har selvfølgelig tænkt over dem, der gik godt, dem der gik dårligt og dem midt imellem. Og jeg har bare erfaret, at det er super godt at have nogle wingmen, der er erfarne, og som har store netværk. Det har jeg haft i mine bedste projekter, og det gør, at man kører hurtigere og klogere fremad."

"Nogle gange har jeg kørt helt solo, og det har været en fejl hver gang, undtagen i mit personlige investeringsselskab Beluga. Med disse personlige erfaringer har det selvfølgelig også været meget vigtigt for mig, at det er relativt få investorer, der alle er meget erfarne med at investere i startup-virksomheder og at skalere dem op, og som i øvrigt forstår produktet og er entusiastiske om produktet," siger Lars Tvede, der også har et par andre danskere bosiddende i Schweiz med i investorkredsen.

Seancer under hyggelige omstændigheder

Ideen til Supertrends udspringer af Lars Tvedes egen store appetit på informationer i et systematisk, homogent og samlet format, som han ikke har kunne finde andre steder. Derfor har han sammen med flere andre brugt en god del tid de sidste par år på at udvikle løsninger, der endte ud i virksomheden Supertrends, og som andre investorer nu også kan se ideen i.

I det første halvandet år er der foretaget ren produktudvikling ud fra nogle kernevisioner. Og inden stiftelsen af virksomheden arrangerede han en stribe seancer under hyggelige omstændigheder, som han udtrykker det.  Bl.a. med ski- og sejlture, hvor han inviterede elite- og ingeniørstuderende og studerende fra bl.a. CBS, futurister, management coaches og medieeksperter til kreative diskussioner.

"Her brainstormede vi om, hvad der manglede i markedet, og hvordan det kunne løses. Så satte vi det ned på papir og satte programmørerne i gang."

Strategiforløb

Siden de første tanker blev født om at skabe et internationalt vidensmedie er der koblet flere ydelser på i form af eksempelvis strategiforløb for topledere, hvor strategikonsulenter og en stor mængde databaser, som f.eks. Crunchbase med omkring en mio. startup-virksomheder, eskorterer kunder gennem en proces, der rummer forudgående og avancerede datasøgninger kombineret med et digitalt strategispil.

"Vi er tilkoblet en lang række strukturerede databaser, og på baggrund af søgninger bliver vi med relevante fageksperter enige om, hvad der er det vigtige i netop deres branche. Efter dette har vi trænet en robot til at foretage den specifikke søgning, der leverer en total kortlægning inden for dette marked," siger Lars Tvede.

"På et kvarter er vi derefter i stand til lave en 100 siders power point-præsentation på markedet. Det bliver automatiseret både i den aggregerede søgning og akkumulering af alle data til nogle konklusioner. Det er f.eks., hvad det er, der trender i forhold til sociale medier, nyhedsdækning, kapitalflows, videnskabelige artikler og meget andet, og hvor vi har nogle algoritmer, hvor det hele lægges sammen og som folk kan overvåge ligesom en aktiekurs. Det gælder alle nye forudsigelser, der kommer ind i vores app, så vi automatiserer futurismen, kan du sige."

Hvordan ser du Supertrends udvikle sig de kommende år?

"Min erfaring med startup-virksomheder gør, at jeg er blevet ret ydmyg med hensyn til langtidsprognoser på lige det felt. Det behov, vi dækker, er imidlertid meget, meget stort. Derfor kan jeg sagtens se det her blive til en virksomhed med over tusind ansatte, en meget stor omsætning og total global repræsentation. Selvfølgelig over en længere årrække," understreger Lars Tvede.

"En af fordelene her er, at vi henvender os til nogle kunder, der er vant til at betale penge for at få information. Undertiden virkelig mange penge. Vores vigtigste kundeområde er finansbranchen, hvor du f.eks. har kapitalfonde."

"Inden de tager det første møde med en virksomhed, de potentielt vil købe, er det jo helt normalt, at de bruger rigtig mange penge på at analysere virksomhederne, medarbejderne og branchen og måske endda engagerer McKinsey eller andre dyre konsulenter dertil. Derefter skal de overvåge porteføljevirksomhederne og deres brancher, og det koster også."

Konstante søgninger

Der gælder også venturefonde, der med tidlige investeringer i virksomheder har et meget stort behov for information og for at støtte de virksomheder, de har investeret i, mener Lars Tvede:

"Det kan vi hjælpe voldsomt med. Dels ved at køre konstante søgninger på de teknologiområder, virksomhederne arbejder med, og dels kan en venturefond jo holde jævnlige strategispil med vores software, hvor de kan sidde sammen med den relevante partner fra fonden og lege med mulighederne. Det giver partneren i fonden en bedre og bedre indsigt i, hvad der foregår i virksomheden og hvilke trusler og muligheder, den har. Det gør også, at venturefonden vil blive set som en meget attraktiv investor, fordi den kommer med value added services udover penge," siger han og udpeger også konsulentbranchen som en af de vigtige målgrupper.

Supertrends har opdelt verden i 200 hovedemner med en ambition om at tilknytte 20 eksperter inden for hvert emne.

"4.000 eksperter vil ultimativt være godt for os, og det vil nok tage os 1-2 år at nå derop," vurderer Lars Tvede, der ikke ser konkurrenter, som vil være væsentlige udfordringer for virksomheden.

Inspiration fra USA's militær

"Noget af det, der inspirerede mig allermest i starten, var det amerikanske militære forskningsinstitut DARPA, der lavede et meget vellykket eksperiment med at bruge crowdsourcing til at lave forudsigelser. Det er beskrevet i bogen Superforecasting. Det viste sig, at bruger du en masse mennesker til at lave forecasting, og i øvrigt udvikler nogle algoritmer til at justere en lille smule i deres prognoser, kan det være ekstremt effektivt."

"Alt for mange fageksperter ser ikke, hvad der sker i andre brancher, som kan påvirke deres egen. Det kan Supertrends hjælpe med at opdage."

Foto: Supertrends
Foto: Supertrends

"Vores styrke er kombinationen, hvor vi lægger vores forecast ind i et digitalt strategispil, hvor man gennem gamification kan lege sig frem til den optimale strategi for ens virksomhed, men baseret på meget avancerede og konkrete data. Vi aggregerer data fra en masse databaser og eksperter, som vi i forskellige formater kan fremlægge som til en samlet og homogen præsentation. Det har jeg aldrig i min erhvervskarriere set nogen andre tilbyde."

Lars Tvedes vidensmedie rejser kapital fra en lille gruppe af investorer

Per Mikael Jensen og Lars Tvede barsler med internationalt medie 

Tvedes nye hedgefond møder kritik 

Lars Tvede åbner ny hedgefond: Forventer op til 30 procents afkast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også