Serieiværksætter: "Der er en enorm stor ensretning i, hvem der får millionerne"

Mængden af talenter og gode idéer i Danmark overstiger langt kapitalen, der står på spring til at blive investeret i disse, og som oftest investeres i den samme type cases. Det mener Martin Bjergegaard, der sammen med sin bror har indledt en fondskarriere.
Martin Bjergegaard (t.v.) og Anders Bjergegaard. | Foto: Bjergegaard & Co / PR
Martin Bjergegaard (t.v.) og Anders Bjergegaard. | Foto: Bjergegaard & Co / PR

Yderligere tre investeringer og en first close er  på tegnebrættet inden nytår i deres nye investeringsfond med foreløbig tre eksterne investorer.

Det er status for de to erfarne iværksættere, brødrene Martin og Anders Bjergegaard, der er kendt som stiftere og medstiftere af selskaber som tandlægekæden Godt Smil, Able (tidl. Frokost.dk), Startupbootcamp og virksomhedsfabrikken Rainmaking, mens Bjergegaard & Co. tidligere i år blev startskuddet til deres nye fondskarriere.

For Anders Bjergegaard skulle der også placeres et ikke ubetydeligt beløb, efter at han tidligere i år solgte anparter i Godt Smil sammen med majoritetsejeren af kæden siden 2014, Maj Invest, til en international kapitalforvalter. 

Og interessen fra iværksættere og investorer for brødrenes investeringsplaner har været stor, fortæller Martin Bjergegaard, der sammen med sin bror fra starten lagde sig fast på 50 mio. kr. som den samlede kapital i fondsselskabet for at kunne få den fornødne tid til at arbejde aktivt med de virksomheder, der investeres i.

De første 25 mio. kr. er hjemme, mens brødrene forventer final closing i første kvartal 2022.

100 cases

"Vi har kigget seriøst på over 100 cases, og der er rigtig mange spændende muligheder derude. Men i flere tilfælde er det også inden for områder, vi ikke ved tilstrækkeligt meget om og derfor må takke pænt nej tak til," siger Martin Bjergegaard.

Første investering fandt sted for nylig, da Bjergegaard & Co. skød et ikke offentliggjort millionbeløb i it-virksomheden Startup Central. En digital netværksplatform stiftet tilbage i 2018, som understøtter selvstændige og iværksættere med at realisere deres iværksætterdrøm.

I januar i år købte brødrene 20 pct. den nordjyske bedemandsforretning Min Afsked med en plan om at skabe en landsdækkende kæde i bedemandsbranchen. En investering, der ligger uden for fonden, og som med Martin Bjergegaards ord var en lille prøveballon på fondssamarbejdet mellem de to brødre, og som er gået "super fint".

Deres nye investeringsfond er etableret på et tidspunkt, hvor der er en stor kapitalrigelighed i markedet med bl.a. private formuer, der søger investeringsobjekter.

"Der er mere kapital, end der har været tidligere. Men der er også mange flere, der er blevet dygtige iværksættere, og der er jo nærmest sket en eksplosion i antallet af gode projekter derude. Så det kan godt være, der er kommet fem gange så meget kapital, men der er måske kommet ti gange så meget talent, projekter og ideer, så der er jo stadigvæk masser af muligheder," siger Martin Bjergegaard.

Han mener også, der i virkeligheden er en stor ensretning i de cases, der ender med at blive forgyldt af investorer, og som alle forelsker sig i.

"Jeg vil tro, at over 90 pct. af de cases, der får kapital i dag, er placeret i Københavns-området. Typisk startet af hvide mænd, der har gået på Handelshøjskolen eller DTU. Men der er stadigvæk et stort potentiale, hvis man er villig til at kigge uden for København. For en virksomhed som Startup Central, der ligger i Horsens, er der længere mellem kronerne."

"Vi er ligeglade med, hvor man bor henne. Om man er gul eller blå, mand eller kvinde eller for den sags skyld, om man har læst på CBS eller foretaget sig andre spændende ting, der har givet en nogle vigtige kompetencer. Vi kigger på potentialet og talentet. Det siger alle selvfølgelig, de gør, men jeg må bare konstatere, at der stadig er en enorm stor ensretning i, hvem der får millionerne."

Målsætningen i Bjergegaard & Co er 10-12 investeringer, hvor fonden på 50 mio. kr. vil være fuldt investeret.

"De potentielle virksomheder må meget gerne være nogen, vi kan se os selv som kunde hos, og inden for områder som vi har dyb viden om. Startup Central er et godt eksempel. Det er en digital version af noget, jeg har arbejdet med i 15 år. Det må også meget gerne være virksomheder, der allerede har et lille overskud og har bevist noget. Mange kan få en god idé i bilen om formiddagen, men det bliver man ikke nødvendigvis en dygtig iværksætter af," siger Martin Bjergegaard.

Brødrene Bjergegaard skyder kapital i netværksplatform

Iværksætter-brødre vil investere i oversete startups

Maj Invest sælger tandlægekæde til kapitalforvalter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også