KapitalWatch

Masser af likviditet, høje kurser og aftagende coronakrise sender flere selskaber ind på børserne

Årets andet kvartal bød på markant flere børsnoteringer sammenlignet med samme periode sidste år, viser rapport fra Ernst & Young. Relativt mange danske selskaber søgte mod udenlandske børser.

Børsknappen har på globalt plan været flittigt brugt i andet kvartal 2021. Billedet her er af ældre dato fra Agillics børsnotering i 2018. | Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

I løbet af 2021 har flere selskaber set i retning af en børsnotering, end det var tilfældet sidste år. Det viser den seneste rapport fra revisions- og konsulenthuset Ernst & Young, som hvert kvartal tager temperaturen på børsmarkederne rundt om i verden.

Ifølge rapporten gik 597 selskaber på børsen i løbet af årets andet kvartal. Det er over 200 pct. flere end i samme kvartal sidste år.

Bag den stigende appetit på at blive børsnoteret ligger flere forklaringer, lyder det fra Claus Kronbak, partner og chef for capital markets hos Ernst & Young i Danmark.

"Det er et udtryk for, at vi er begyndt på rejsen ud af covid-19-krisen globalt set ganske vist i forskellige tempi rundt om i verden. Der er meget likviditet i markedet, der søger afkast. Og så er der generelt stærke prissætninger på børsmarkederne, hvor kurserne generelt er steget over en længere periode. Samlet set gør det, at det er et godt tidspunkt at blive børsnoteret," siger han.

Også hvis man ser på det beløb, som er blevet rejst ved andet kvartals børsnoteringer, overstiger det med længder udviklingen i andet kvartal sidste år.

Den generelle stigning i antallet af børsnoteringer gør sig også gældende i Europa.

Og særligt i Norden har mange selskaber i forhold til sidste år gjort sin entre på kurslisterne.

En klokkeklar og entydig forklaring på den nordiske udvikling har Claus Kronbak ikke, men han peger på flere mulige baggrunde for udviklingen.

"Det er svært at sige, men ud over den stærke prissætning er en anden faktor, at der er fremgang i økonomierne i USA og Asien, og det gavner eksporten, som relativt set er stor for europæiske virksomheder. Og så er der en række lande, som har rigtig godt styr på covid-19-situationen i sammenligning med andre verdensdele," siger Claus Kronbak.

Coronapræget 2020

Med til historien om den store fremgang i årets andet kvartal hører, at det tilsvarende kvartal sidste år i høj grad var præget af coronapandemien. Antallet af børsnoteringer faldt med 39 pct. i andet kvartal sidste år sammenlignet med året forinden, og det rejste beløb gik tilbage med 32 pct.

"Coronakrisen hæmmede absolut lysten til at blive børsnoteret i første halvår 2020. Så når man ser de meget store stigninger i år, skal man selvfølgelig regne de ekstraordinære forhold sidste år med i ligningen. Når det så er sagt, ser vi i år det højeste niveau i rigtig mange år," siger Claus Kronbak.

I rapporten om andet kvartals børsnoteringer har Ernst & Young opgjort, hvor mange virksomheder der har ladet sig børsnotere uden for hjemlandet. Flest af den type virksomheder er kinesiske, mens Danmark med fem har oplevet fjerdeflest virksomheder søge børslykken uden for landets grænser.

Det gælder bl.a. Trustpilot og Linkfire, der er blevet børsnoteret i hhv. Storbritannien og Sverige.

"Generelt har vi i Danmark et attraktivt, stærkt og likvidt aktiemarked for nynoterede virksomheder. Når man foretager en notering, skal man finde ud af, hvilket marked der er relevant at blive noteret på. Der er mange faktorer, der skal vurderes. For det første vil man sædvanligvis se på de potentielle investorer og analytikerbasen. Nogle tech- og biotekvirksomheder tiltrækker en international investorbase med overvægt fra enkeltlande, og så giver det måske mere mening at gå efter en notering i USA, hvis det eksempelvis er der, investorerne primært er," siger Claus Kronbak om danske selskabers noteringer uden for landets grænser.

Hvis en virksomhed er global i sin markedsføring og er ved at slå sit navn fast alle mulige andre steder end i Danmark, så er det måske mere attraktivt at vælge en af de større børser i Europa eller USA

Claus Kronbak, partner, Ernst & Young Danmark.

"For det andet skal man kigge på positioner og udviklinger på forskellige markeder og på brandet. Hvis en virksomhed er global i sin markedsføring og er ved at slå sit navn fast alle mulige andre steder end i Danmark, så kan det måske være mere attraktivt at vælge en af de større børser i Europa eller USA."

Claus Kronbak peger videre på virksomhedens størrelse, omkostninger, adgang til finansiering og mulighed for yderligere kapitalrejsning som parametre, der skal tælles med i den samlede vurdering.

Venter fortsat momentum

Første halvdel af året har altså været præget af et stigende antal børsnoteringer, og Claus Kronbak forventer, at tendensen vil fortsætte i anden halvdel af 2021.

"Hvis renteniveauerne forbliver lave, hvis likviditeten fortsætter med at være høj, og hvis markedet ikke bliver ramt af store tilbageslag som følge af eksempelvis corona, så tror jeg, at vi vil se et andet halvår med et fortsat højt momentum," siger han.

Og hvis man zoomer ind på Danmark, så regner Claus Kronbak også med, at der føjes nye selskabsnavne til kurslisterne, inden 2021 bliver til 2022.

"I Danmark tror jeg godt, at vi på hovedmarkedet kan se flere noteringer, end vi har set i første halvår. Det bygger jeg på, at vi har en række stærke danske virksomheder, som godt kunne være interesserede i en børsnotering, bl.a. inden for healthcare og tech, som har været mindre påvirkede af coronakrisen end en række andre virksomheder. Omvendt er særligt børsnotering af tech-virksomheder ofte i konkurrence med M&A-markedet, hvor der også er attraktiv prissætning for alt, hvad der indeholder tech for tiden," siger han.

Claus Kronbak ønsker dog ikke at sætte navne på, hvilke selskaber han forventer en børsentré fra.

Aquaporin-direktør: Vi er ikke gået for tidligt på børsen

Presset fitnesskæde kan have kurs mod børsnotering

Dansk solcelletag-selskab går på børsen ad bagdøren 

Mere fra KapitalWatch

Snackvirksomhed får fødevareprofil i ejerkredsen

Cocohagen har fået tidligere Daloon-ejer og -direktør i ejerkredsen. Nu skydes vækstrejse i gang med henblik på at gøre selskabets kakaotrøfler til kaffekædernes fortrukne, bæredygtige snackvalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

KapitalWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch