Dansk filmselskab henter kapital uden om traditionelle støtteordninger

Filmselskabet Copenhagen Bombay har finansieret sin kommende film uden om de traditionelle offentlige støtteordninger. Pengene kommer i stedet fra en privat investor og Vækstfonden. Flere film er på vej efter samme model, varsler selskabets direktør.
Foto: Copenhagen Bombay / PR
Foto: Copenhagen Bombay / PR

Filmselskabet Copenhagen Bombay har netop hentet 6,6 mio. kr. til finansieringen af en ny biograffilm. Der er tale om en halloweenfilm med titlen "Forsvundet til Halloween," som selskabet har finansieret uden om de traditionelle offentlige støtteordninger.

Pengene kommer således fra den private investor Trym Aps og via et vækstlån fra statens finansieringsfond, Vækstfonden.

Det er første gang direktøren for Trym Aps, Jonas J. H. Christensen, der også er partner og medejer af selskabet Elverdal Asset Management, er med til at finansiere en film.

"Copenhagen Bombay har en kombination af tyngde, professionalisme og potentiale, der har gjort casen rigtig interessant for en ellers mere traditionelt indstillet investor som mig," siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Muligheden for at investere sammen med Vækstfonden har både blåstemplet finansieringsmodellen og givet mulighed for at sætte projektet i søen ekstraordinært hurtigt."

Derudover har Scandinavian Film Fund købt distributionsrettighederne til filmen. Filmfonden lukkede i marts sin anden investeringsrunde med Vækstfonden blandt investorerne. Runden bragte fondens samlede rådighedsbeløb tæt på 75 mio. kr.

Flere film på vej efter samme model

Produktionen af den nye film er netop gået gang, og Copenhagen Bombay forventer, at den får premiere ugen før skolernes efterårsferie i oktober i år – såfremt omstændighederne tillader det.

Er det tilfældet, håber filmselskabet og filmens distributør, Scandinavian Film Distribution, at "Forsvundet til Halloween" vil trække over 100.000 danskere i biografen.

"Vi er rigtig glade for at have Vækstfonden og Trym Aps med om bord på vores filmprojekt, og vi mener, det er en god business case både for os og for dem”, siger Sarita Christensen, direktør for Copenhagen Bombay.

Det skyldes ikke mindst, at halloween ifølge direktøren er et voksende fænomen i Danmark, ligesom efterårsferien, sammen med juledagene, er højsæson for familieture i biografen.

Filmselskabets direktør varsler samtidig, at der er flere film på vej, som filmselskabet vil finansiere på samme måde, som "Forsvundet til Halloween."

"Den finansieringsmodel vi har benyttet os af på "Forsvundet til Halloween," regner vi også med fremover at gøre brug af til finansiering af kommende projekter. Vi har allerede en række nye kommercielle film under udvikling, som vi glæder os til at præsentere for investorerne," siger Sarita Christensen.

Copenhagen Bombay har 15 års erfaring med udvikling og produktion af indhold til børn for bl.a. DR og TV2.

Nordisk filmfond lukker anden runde med Vækstfonden i spidsen

Kendte erhvervsfamilier investerer millionbeløb i filmfond

Investeringsfirma med avisrødder køber sig ind i fynsk produktionsselskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også