Syndikat med prominente investorer har udpeget ny direktør

Nima Tisdall, medstifter af markedspladsen Blue Lobster, er ny i spidsen for Nordic Makers. ”Noget af det, jeg håber at kunne give videre, er følelsen af at være en tidligstadie-founder i dag.” 
Nima Tisdall er ny direktør i spidsen for investeringssyndikatet Nordic Makers. Hun har erfaring med at være frontfigur fra den digitale markedsplads Blue Lobster, som hun også var med til at stifte. "En af mine opgaver bliver at sørge for, at vi har struktur på tingene i Nordic Makers," siger hun. | Foto: Thomas Borberg
Nima Tisdall er ny direktør i spidsen for investeringssyndikatet Nordic Makers. Hun har erfaring med at være frontfigur fra den digitale markedsplads Blue Lobster, som hun også var med til at stifte. "En af mine opgaver bliver at sørge for, at vi har struktur på tingene i Nordic Makers," siger hun. | Foto: Thomas Borberg

Efter længere tid med advokat Martin von Haller Grønbæk som konstitueret direktør har investeringssyndikatet Nordic Makers fundet en permanent løsning. 

Ny direktør i spidsen for syndikatet er iværksætter Nima Tisdall, som for en håndfuld år siden var med til at stifte markedspladsen Blue Lobster, der forbinder grossister, restauranter og private forbrugere direkte med lokale fiskere via en app.

Hun tiltrådte 1. april og runder snart sin første måned i spidsen for den noget særegne konstruktion, Nordic Makers er.

”En af mine opgaver bliver at sørge for, at vi har struktur på tingene i Nordic Makers. Vi er ikke en fond, men har dygtige engleinvestorer, der danner en investeringsklub, som investerer sammen. Så der er en masse koordineringsarbejde, jeg bl.a. skal hjælpe med,” fortæller hun og fortsætter:

”Derudover bliver en af mine første opgaver at udarbejde en strategi for, hvordan vi investerer lidt skarpere og måske sætte et tal på vores ambitioner om antal investeringer. Det har vi ikke hidtil haft et skrapt krav om.”

Syndikatet Nordic Makers består i dag af seks såkaldte core-partners, der har erfaring fra opbygning af store it-succeser. 

Men selvom syndikatets partnere er både erfarne iværksættere og investorer, bliver det også en del af Nima Tisdalls arbejde at hjælpe dem med at finde nye interessante investeringsemner.

”Drengene får sådan set rigeligt ind, fordi de er, hvem de er. Men en del af visionen i at få mig med er også at få gavn af mit netværk i det yngre startup-system. At få det løftet op til deres bevidsthed,” siger hun og fortsætter:

”Noget af det, jeg håber at kunne give videre, er følelsen af at være en tidligstadie-founder i dag. Der har drengene også været, men jeg kommer fra en anden generation, så det handler bl.a. om, hvad den nye generation af iværksættere leder efter i investorer.” 

Mål om flere partnere

Siden Nordic Makers blev stiftet i 2016, er det blevet til investeringer i flere end 40 virksomheder og knap ti opfølgende investeringer. 

Det er langtfra en bil i tomgang, Nima Tisdall har sat sig bag rattet i. 

Men efter at have sagt farvel til bl.a. islandsk-fødte David Helgason og svenskerne Benjamin Ratz og Hampus Jakobsson, der nu udelukkende fokuserer på grønne investeringer, mangler Nordic Makers noget af det, der gør syndikatet nordisk.

”Vi vil gerne have flere core-partners og gerne flere udenlandske med igen. Vi ser et stort potentiale i at arbejde tættere sammen på tværs af Norden,” siger Nima Tisdall.

Moaffak Ahmed fra Finland er pt. eneste udenlandske partner i Nordic Makers.

”Det er ikke, fordi vi skal være dobbelt så mange som i dag, for vi er ret glade for at være en forholdsvis lille gruppe, men måske et par stykker mere,” uddyber hun og tilføjer, at det, som primært binder syndikatet sammen, er investorernes værdier.

Det er derfor også mere afgørende, at en potentiel ny partner passer ind på den front, end at vedkommende er fra Sverige.

”Nordic Makers er bundet sammen af, at de er ordentlige mennesker, som stoler på hinanden og på hinandens kompetencer og integritet. Så når jeg siger, vi skal hente nye partnere, er det med en forståelse af, at vi skal kunne bygge det bånd med de nye,” siger hun.

Benzin til maskinen

At Nima Tisdall nu befinder sig i front for en organisation, hvis primære formål er at investere, var ikke noget, hun forestillede sig, da tankerne om at forlade Blue Lobster først opstod.

"Personligt havde jeg en ambition om at blive ved med at arbejde med startups. Men jeg kunne godt mærke, at jeg ikke var helt sikker på, om jeg skulle starte noget nyt op, for det var jeg lige kommet fra," siger Nima Tisdall, der ved indgangen til april tiltrådte som adm. direktør i Nordic Makers | Foto: Thomas Borberg

Kontakten blev etableret på en Human Rights Watch-konference i Frankrig, hvor en bemærkning fra Nima Tisdall til Martin von Haller Grønbæk om, at hun var på vej ud af virksomheden, førte til uformelle snakke om visioner og ambitioner. 

De følgende måneder fulgte flere samtaler, hvor Nima Tisdall og Nordic Makers talte sig varm på hinanden.

”Det passede med, at de lige havde snakket om, at de skulle have noget nyt energi ind til at sætte benzin til den maskine, der er Nordic Makers,” fortæller hun:

”Personligt havde jeg en ambition om at blive ved med at arbejde med startups. Men jeg kunne godt mærke, at jeg ikke var helt sikker på, om jeg skulle starte noget nyt op, for det var jeg lige kommet fra. Det var ikke nødvendigvis en bevidst overvejelse, men jeg drømte nok om noget, hvor jeg kunne have fingrene nede i flere startups på én gang.”

”Det jeg kan se mig selv i her (Nordic Makers, red.), er at arbejde hands-on med de investeringer, vi laver, og være gode investorer. Og vi har så meget til fælles i vores visioner for økosystemet, og hvad vi kan gøre for det.”

Det gælder særligt nu, tilføjer hun, hvor den økonomiske virkelighed efter et uforudsigeligt 2022 er en helt anden end i jubelåret 2021, der kastede en lind strøm af investeringer til startups af sig.

Ikke presset til salg i dårlige tider

En virkelighed, Nordic Makers ser gode muligheder i.

”Hvor mange måske er krøbet lidt tilbage og blevet mere konservative, har vi investorer med penge og viden til at investere netop nu,” siger Nima Tisdall.

Når Nordic Makers investerer, er der hverken krav om, at alle syndikatets partnere skal være med i investeringen, eller at de investerende partnere skal komme med det samme beløb. Partnerne i Nordic Makers investerer for egne penge, og der er ingen ambition om at skulle rejse en fond, men Nordic Makers samarbejder med andre fonde som co-investors.

”Fordelen ved det her setup er, at vi kan holde på investeringerne, så længe der er brug for det, også når markedet er nede. Og vi er ikke pressede til at sælge i dårlige tider, som andre kan blive det,” fortæller Nima Tisdall, der også selv får mulighed for at investere med.

”Jeg får lov til at være med i de runder, som jeg er med til at lukke. Så jeg får lidt skin in the game, og det er jeg rigtig glad for.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også