Mangel på arbejdskraft udfordrer rengøringsplatform

Vækstbørs: Platformen Happy Helper, der forbinder selvstændige rengøringsfolk med forbrugere, er hårdt mærket af den lave danske arbejdsløshed. Virksomheden kan ikke møde efterspørgslen.
Adm. direktør og stifter Dennis Forchhammer er stolt af, at den oprindelige kerne af investorer hænger ved. | Foto: Happy Helper / PR
Adm. direktør og stifter Dennis Forchhammer er stolt af, at den oprindelige kerne af investorer hænger ved. | Foto: Happy Helper / PR

Det kunne have været kronede dage for rengøringsplatformen Happy Helper. Som coronakrisen går i glemsel herhjemme, mærker adm. direktør Dennis Forchhammer efterspørgslen på privat rengøringshjælp i hjemmet stige igen.

Men det har vist sig svært at lokke folk til at udbyde den service, som for Happy Helper bygger på en model, hvor rengøringshjælpen er selvstændig – med alt hvad det indebærer af selvbestemmelse over timepriser, arbejdstider og momsregnskaber.

”Vi tror, at folk trives enormt godt med at have ansvaret selv, og det ser jeg som vores konkurrencefordel overfor arbejdskraften, men med det sagt, har vi bare svært ved at finde folk, som har lyst til at gøre rent,” siger Dennis Forchhammer.

Han påpeger, at mange andre virksomheder også har svært ved at finde arbejdskraft for tiden, og dansk økonomi befinder sig da også netop nu i en unik position på lige det punkt.

Ifølge Danmarks Statistik var ledigheden i maj 2022 2,5 pct., og man skal helt tilbage til før finanskrisen for at finde lignende tal.

Det betyder i Happy Helpers tilfælde, at de månedlige antal rengøringer ikke kan komme på niveau med tidligere år. De seneste tal ligger godt 33 pct. lavere end i 2021. Antallet af tilknyttede Helpere er også faldet, særligt fordi det er blevet sværere at skaffe den udenlandske arbejdskraft fra primært Argentina, som Happy Helper har nydt godt af tidligere.

Dennis Forchhammer er dog forhåbningsfuld om, at udviklingen snart vender igen. Direktøren mener selv, at Happy Helper har været med til at bane vejen for den kulturændring, der betyder, at flere danskere ud fra hans erfaring er villige til at betale for hjælp i hjemmet.

”Vi har skabt et marked for rengøring i Danmark, og jeg kan mærke, at det er blevet mere kosher at booke rengøring,” siger Dennis Forchhammer.

Kerneinvestorerne hænger ved

Udfordringerne med først corona-nedlukningerne, der gjorde at mange satte deres private rengøring på pause, og nu manglende arbejdskraft, har også sat sig i aktiekursen hos Happy Helper.

Den ligger i skrivende stund omkring 2,9 kr., et stykke under udbudskursen på 16 kr. i 2018 ved noteringen på First North.

Alligevel er det stadigvæk den samme kerne af investorer, der holder fast i Happy Helper-aktien, og Dennis Forchhammer mener selv, at den kontinuitet taler for sig selv.

”Jeg er stolt af, at vi stort set har samme bestyrelse, direktion og ejerkreds, som da vi gik på First North. Det viser jo, at aktionærerne har tiltro til den måde, jeg styrer virksomheden på,” siger han.

Direktøren mener, at kerneinvestorerne, der bl.a. tæller bestyrelsesmedlemmerne Malene Enø Larsen, Henrik Sparup og Adam Sheikh Hjorth, godt kan se potentialet i virksomheden, selvom omstændighederne har presset aktiviteten ned.

”På trods af at omsætningen er, hvad den er, så kan de se, at nøgletallene er fornuftige. Den grundlæggende lønsomhed i hvad vi betaler for at få en kunde, og hvad vi tjener på den kunde, er virkelig god,” siger Dennis Forchhammer og peger på, at hans opgave nu er at løfte volumen og dermed omsætningen.

Samtidig er der også en række mindre detailinvestorer, der følger med i udviklingen — på godt og på ondt.

”Vi har helt klart nogle investorer derude, der hepper på os. Men jeg tror også, at vi har nogle investorer derude, der er skuffede, og som har haft en virkelig dårlig rejse med aktiekursen,” siger Dennis Forchhammer.

En tosidet platform

Happy Helper ansætter ikke rengøringshjælpen – de såkaldte Helpers, som Dennis Forchhammer kalder dem – direkte.

I stedet tilbyder virksomheden en tosidet platform a la Airbnb, hvor Happy Helper håndterer alt det praktiske såsom bookingsystemer, betaling og kontakt.

Dennis Forchhammer fortæller, at virksomhedens Helpers beholder godt 80 pct. af den timepris, de selv fastsætter. Happy Helper tager en mindre bid, ligesom de selvstændige også betaler et fast beløb for forsikring gennem platformen.

Størstedelen af Happy Helpers indtægt kommer dog fra et servicegebyr. Det er det, kunderne betaler, når de booker gennem platformen, og satsen varierer, så man som kunde betaler en lavere procentdel, jo oftere man får gjort rent.

”Vores Helpere skal serviceres lige så godt som dem, der booker rengøringen, for de er ligeværdige brugere, og vi har brug for begge,” siger Dennis Forchhammer.

Ifølge Dennis Forchhammer er det blevet mindre tabuiseret at betale sig fra rengøringen i Danmark. | Foto: Happy Helper / PR
Ifølge Dennis Forchhammer er det blevet mindre tabuiseret at betale sig fra rengøringen i Danmark. | Foto: Happy Helper / PR

Netop derfor er det et stort problem, at det er så svært at skaffe arbejdskraft.

Han holder dog på, at Happy Helper gør, hvad selskabet kan, for at italesætte rengøringstjansen som et godt alternativ til jobs i f.eks. detail- eller restaurationssektoren.

”Vi har Helpere, der elsker at gøre rent, som elsker den følelse af at gøre noget meget konkret, og som er stolte af at se resultaterne,” siger Dennis Forchhammer.

Som et resultat af den manglende arbejdskraft, er Helpernes timepriser over en bred kam steget i den seneste tid. Det er dog ikke i sig selv et problem, fortæller direktøren, der oplever, at kunderne sagtens kan se værdien alligevel.

Til gengæld har den faldende omsætningsbase betydet, at Happy Helper har måttet skære ned på sin egen organisation. Der er derfor kun tre medarbejdere tilbage i kundesupporten.

”Nu er vi små og effektive. Jeg har sat os i en position til at lykkes nu, og jeg tror godt, at vi kan skabe en stor platform med få personer,” siger Dennis Forchammer.

Børsnoteret softwareselskab siger farvel til direktør og sætter sig selv til salg

Hove opjusterer forventninger til omsætning – driftsoverskuddet ventes at dykke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også