Ekstra Bladet i spidsen for udviklingsprojekt om anbefalelsesalgoritmer til nyhedsmedier

I samarbejde med DTU, KU og CBS og med støtte fra Innovationsfonden sætter Ekstra Bladet gang i et projekt, der skal forbedre anbefalelsesalgoritmer og muligheder for personalisering for nyhedsindhold. 
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

"Platform Intelligens in News" er navnet på et teknologiprojekt, som Ekstra Bladet nu søsætter i samarbejde med DTU, KU og CBS. Det skriver Journalisten.

Projektet har et budget på 17 mio. kr. over tre år, hvoraf det største beløb, 10,7 mio kr. kommer fra Innovationsfonden. Ekstra Bladet investerer 4,3 mio. kr. og universiteterne 2 mio. kr.

Projektet skal udvikle ny teknologi, der forbedrer anbefalinger og personalisering af nyhedsindhold og har avisens forsknings- og innovationschef Kasper Lindskow i spidsen.

"Tempoet og de omskiftelige præferencer hos brugerne gør, at det er sværere at lave algoritmer, der virker på nyhedsmedier. Der er også en værdimæssig dimension, fordi vi er funderet i publicistiske værdier. Derfor kan vi ikke bare tage en standard-algoritme ned fra hylden," siger Kasper Lindskow til Journalisten.

Ekstra Bladet har siden 2019 arbejdet med automatisering på indholdssiden og integreret teknologi, der kan generere noter på kampresultater i fodbolddækningen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også