Stark Group vil holde momentum i opkøbsstrategi med tre spor

Med 12 opkøb det seneste år har kapitalfondsejede Stark sat turbo på opkøbsstrategien i Europa. Og mens mindre aktører ruster sig til krisetider, ser byggemarkedskoncernen mulighed for at bruge erfaringerne til at vokse sig endnu større.
Stark Group kommer ud af det seneste regnskabsår med en omsætning på 44,6 mia. kr. | Foto: Jens Dresling
Stark Group kommer ud af det seneste regnskabsår med en omsætning på 44,6 mia. kr. | Foto: Jens Dresling

Stark Group har for alvor skruet op for sin strategi om at vokse gennem opkøb af virksomheder – især små og mellem store trælaster.

Gennem det seneste år har byggemarkedskoncernen opkøbt 12 virksomheder i Sverige, Norge samt Tyskland, som i dag er Stark Groups største marked.

Men det at opkøbe og integrere én virksomhed månedligt i snit sætter selv en stor koncern som Stark Group under pres, fortæller finansdirektør Sisse Fjelsted Rasmussen til DetailWatch.

”Det har været et ekstraordinært år, hvor vi har haft ualmindeligt travlt,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen, der har været finansdirektør i koncernen siden 2018.

Appetitten for opkøb er skruet i vejret, efter Stark Group i januar 2021 selv blev opkøbt af den britiske kapitalfond CVC Capital Partners. I det forgangne regnskabsår investerede Stark Group 284 mio. euro – 2,1 mia. kr. – i primært opkøb og delvist i investeringer i koncernens digitale infrastruktur.

Sisse Fjeldsted Rasmussen kom til Stark Group som ny finansdirektør i 2018 fra en stilling som CFO hos Scandinavian Tobacco Group | Foto: PR/Stark
Sisse Fjeldsted Rasmussen kom til Stark Group som ny finansdirektør i 2018 fra en stilling som CFO hos Scandinavian Tobacco Group | Foto: PR/Stark

Tre spor i køreplanen

Koncernen forfølger tre spor i opkøbsstrategien rettet mod tre typer virksomheder, forklarer finansdirektøren. Det ene er såkaldte bolt on-acquisitions, som er klassiske små eller mellemstore trælaster, som kan give en strategisk fordel og som er forholdsvist lette at integrere i koncernen.

Den anden type Stark-opkøb er med fokus på at styrke positionen inden for specialistområder, hvor det mest aktuelle eksempel er fra sidste uge, hvor Stark Group købte den norske fliseforhandler Fagflis og dets svenske søsterselskab Kakel.

Den tredje type opkøb er ekspansion til nye markeder – eksemplificeret i februar ved opkøbet af tag- og facadespecialisten Dach & Wand.

Ofte er det Stark-koncernens datterselskaber i de enkelte lande, som peger på, hvilke konkurrenter der kunne være interessante for Stark Group at købe, og med med en række opkøb under bæltet har Stark Group efterhånden en smurt maskine, der har erfaring med, hvordan det skal gøres.

”Når vi opkøber trælaster, sætter vi næste dag et nyt skilt på facaden, og så rykker vi nogle folk ud, som hjælper med at få implementeret vores systemer og sørger for, at medarbejderne dér bliver taget godt imod.”

”Men vi er blevet meget bevidste om, at enhver trælast er sin egen lille virksomhed, som er meget tæt på sine kunder, og det skal de jo fortsætte med at være. Så det er ikke, fordi vi putter dem ind i en eller anden stor corporate maskine, hvor de pludselig skal gøre alting anderledes,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen og uddyber.

”Vi hjælper dem med at varesortimentet og at få skaffet varer, fordi når et selskab bliver en del af en større koncern som os, så skaber vi den største værdi på indkøbssiden, fordi de så kan køde ind til en mere konkurrencedygtig pris, og det er typisk der, hvor de oplever nogle fordele.”

De mange overtagelser af virksomheder er sket i et opkøbsmarked, hvor der har været massiv konkurrence.

“Konkurrencen er fuldstændig crazy, og der er rigtig mange om buddet, når vi har kig på en virksomhed,” sagde adm. direktør Søren P. Olesen i februar i et interview med Børsen.

De seneste måneder er konkurrencen stilnet en smule af, og finansdirektør Sisse Fjelsted Rasmussen medgiver, at den seneste tids afmatning i økonomien giver mere albuerum, og koncernen ser den kommende tid som en mulighed for at lave yderligere opkøb.

”Det er klart, at sådan nogle tider kan bringe nogle gode muligheder på banen, men det er dog sjældent, at nogle af de virksomheder, vi kigger på, er i decideret krise. Men vi fortsætter med at have en ambitiøs vækststrategi, og det omfatter også, at vi vil fortsætte med at lave opkøb, når der er muligheder, som kan være værdiskabende for forretningen. Vi vil fortsætte i samme spor, men måske ikke helt i samme hastighed som i det forgangne år,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen.

Koncernen vil især have fokus på bolt on-acquisitions, som ikke kræver mange kræfter at integrere i koncernen, og derudover vil Stark Group også fortsætte sit fokus på at styrke dele af specialforretningen.

Tyskland har i dag vokset sig til Stark Groups største marked med omkring halvdelen af koncernens omsætning. Her er den største konkurrent BME Group, og finansdirektøren ser fortsat muligheder for at vokse sig større.

”Det tyske marked er utroligt fragmenteret med forskellige regioner, som jo næsten er at sammenligne med mindre lande, og der er rigtig mange muligheder. Det er faktisk bare et spørgsmål om at blive enige om priserne, for det er klart, at priserne har sat sig rundt omkring, og det skal sælgerne også lige vænne sig til,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen.

Afmatning i byggemarkedet

Selv om en krise giver muligheder for at øjne billigere opkøb, presser det samtidig Stark Groups byggemarkedforretning, der ligesom de fleste andre brancher har mærket en afmatning i løbet af de seneste måneder.

Her er det især de private forbrugere i Danmark og Tyskland, der ikke i lige så høj grad som under pandemien bygger nye badeværelser, køkkener eller terrasser.

”Nu ser vi en mere flad udvikling på vores omsætning på grund af et mindre fald i volumen, og det bliver så til gengæld opvejet af de prisstigninger, der stadig tikker ind. Men når vi ser en flad omsætning, skal man huske på, at vi sammenligner med måneder fra sidste år, som var utroligt stærke,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen.

De stigende priser lægger et pres på indtjeningen, og på bundlinjen forventer Stark Group ikke den samme markante vækst som i det seneste regnskabsår, hvor overskuddet voksede fra 260 til 982 mio. kr. i forhold til året før.

”Det er klart, at det er altid lettere at lave gode resultater, når man har en høj vækst på toplinjen, men vi har stor tiltro til, at vi har en meget justerbar forretning, så jeg er sikker på, at vi bliver ved med at levere gode resultater – også på bundlinjen, men ikke med de samme vækstrater, som vi har set de seneste par år,” siger Sisse Fjelsted Rasmussen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch.)

CVC’s nye konsulentforretning forbereder opkøbsridt

CVC: Bæredygtighed spiller vigtig rolle i langsigtet værdiskabelse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også