Lego-pengetank køber virksomhed for 875 millioner dollar

Pengetanken bag Lego, Kirkbi, har købt den amerikanske e-læringsplatform Brainpop. Prisen løber i danske kroner op i et milliardbeløb.
Jørgen Vig Knudstorp, executive chairman i Lego Brand Group, ser opkøbet som et godt match.
Jørgen Vig Knudstorp, executive chairman i Lego Brand Group, ser opkøbet som et godt match.
Af Ritzau

Kirkbi A/S, pengetanken bag Lego, har købt den amerikanske virksomhed Brainpop. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Ifølge det amerikanske medie The Wall Street Journal for 875 mio. dollar, svarende til ca. 6,7 mia. danske kr.

Brainpop laver undervisningsmateriale til 5-18-årige i form af små videoer og bliver brugt i over 25 pct. af de amerikanske skoler. Videoerne bliver årligt set af mere end 25 mio. elever.

Brainpop er lige som Lego et familieejet selskab og har base i den amerikanske delstat New York. Med handlen overtager Kirkbi også Brainpops ejer, FWD Media Inc.

Jørgen Vig Knudstorp, bestyrelsesformand i Lego Brand Group, mener, at virksomheden er et godt match til Kirkbi.

”Dette er en virksomhed med substans: Den har kendskab til, hvordan man engagerer børn og gør dem nysgerrige og interesserede,” siger han til The Wall Street Journal.

De seneste par år har Kirkbi købt en række mindre selskaber som led i en strategi, der skal få selskabet ud over Lego-klodsen.

Desuden investerede Kirkbi tidligere på året en mia. dollar – ca. 7,7 mia. kr. – i spiludviklingsvirksomheden Epic Games, der bl.a. står bag spillet Fortnite. Lego-koncernen samarbejder med Epic Games om at lave et børnevenligt metaverse.

Det er ikke meningen, at Brainpops univers skal inkludere Lego-figurer, lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.

Iværksætter med Lego-fortid udvider ejerkredsen

Kirk Kapital drivkraft i milliardhandel med ATP og Lundbeckfonden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også