Sport 24-ejer planlægger at sælge kæden om få år

Majoritetsejer og stifter Henrik Bruun forbereder sig så småt på at overlade sportskoncernen til nye folk. ”Jeg går meget op i at få den rigtige løsning for Sport 24,” siger han.
Henrik Bruun (t.v.) ejer 83 pct. af Sport 24, mens Klaus Midtgaard ejer de resterende 17 pct. Sportskæden har Lars Elsborg (t.h.) som adm. direktør. | Foto: Joachim Ladefoged
Henrik Bruun (t.v.) ejer 83 pct. af Sport 24, mens Klaus Midtgaard ejer de resterende 17 pct. Sportskæden har Lars Elsborg (t.h.) som adm. direktør. | Foto: Joachim Ladefoged

Inden for en kortere årrække kan Danmarks største sportskæde målt på butiksantal, medarbejdere og omsætning skifte hænder.

Henrik Bruun, der ejer 83 pct. af Sport 24, åbner nu for første gang op for et frasalg af den sportskæde, han i 2012 var foregangsmand i at opbygge.

Det sker i et interview med DetailWatch i forbindelse med, at Henrik Bruun har købt sig ind hos sportsproducenten Sports Group Denmark, der er nabo til Sport 24’s hovedkontor ved Silkeborg og har et tæt samarbejde med sportskæden.

”Jeg skal finde en løsning på mit eget firma (Sport 24, red.). Altså et generationsskifte. Jeg har ikke nogen til at overtage. Så jeg planlægger at finde en løsning inden for de næste fem år,” siger den 62-årige majoritetsejer.

Solgte butik til Normal-stifter

Henrik Bruuns nuværende rolle som majoritetsejer i Sport 24 trækker tråde omkring 40 år tilbage i tiden, da han åbnede sin første sportsbutik i Horsens i andet regi.

Den butik solgte han sidenhen til Torben Mouritsen, der efterfølgende og uafhængigt af den butik stiftede detailkæden Normal i andet regi. Efter flere års drift af sportsbutikker førte vejen Henrik Bruun til Silkeborg, hvor han fik skabt en af landets største Intersport-butikker.

Med tiden fik han opbygget et større butiksnet med omkring 30 sportsbutikker i Jylland. Ved årsskiftet til 2012 stod han i spidsen for den udbrydergruppe bestående af bl.a. 15 Intersport-forhandlere, der bryder ud af kæden og går sammen i et nyt Sport 24-format.

Det projekt fik sidenhen vinger, og i løbet af de seneste fem år har Sport 24 overtaget Sportmasters rolle som landets største sportskæde. Kæden har i dag over 110 butikker i Danmark, fire i Island og tre på Færøerne. Dertil kommer Sportigan-kæden med omkring 35 butikker, der også hører under koncernen.

Fra 2012 til 2021 var Henrik Bruun selv adm. direktør i Sport 24, før han gav posten videre til den nogenlunde jævnaldrende og nuværende topchef Lars Elsborg.

Færdig om et-to år

Henrik Bruun begrunder selv overvejelserne om et frasalg af Sport 24 med sin fremskredne alder og gør det klart, at hans sigte er omkring fem år.

Ejeren spiller stadig en vigtig rolle i strategien og udrulningen af butikker – også i forhold til en eventuel ekspansion med butikker i et nyt land. Det er dog ikke længere ham selv, der er ude på landevejene.

”Jeg har bygget det op i Danmark, og om et år eller to er jeg helt færdig med min udbygning. Så har jeg gjort mit,” siger han og uddyber:

”Selvfølgelig har jeg planer, når jeg er 62 år. Så er jeg da begyndt at overveje det. Men jeg går meget op i at få den rigtige løsning for Sport 24 i stedet for bare at få den bedste pris.”

Henrik Bruun understreger, at det – når det på et tidspunkt bliver aktuelt – er meget vigtigt for ham, at Sport 24 kommer til at leve videre som kæde.

Sport 24-kæden består af omkring 120 butikker i henholdsvis et premium- og et outlet-format. Særligt sidstnævnte har været en succes for koncernen i de seneste år med pres på forbrugernes pengepung. | Foto: Sport 24/pr
Sport 24-kæden består af omkring 120 butikker i henholdsvis et premium- og et outlet-format. Særligt sidstnævnte har været en succes for koncernen i de seneste år med pres på forbrugernes pengepung. | Foto: Sport 24/pr

Styrker forretningen

Erhvervsmanden fortæller også, at netop den tankegang har spillet en faktor i at købe sig ind hos naboen Sports Group Denmark, som han nu ejer 10 pct. af.

”Min strategi er helt klart, at det skal ikke købes af en konkurrent, men skal leve selvstændigt. Det er også derfor, vi gerne vil styrke vores samarbejde med Sports Group, fordi vi så hænger tættere sammen og går samme vej.”

Sport 24 køber i forvejen en masse varer via Sports Group Denmark, der står bag mærker som Endurance, Virtus, FZ Forza og Lotto.

De to sportskoncerner ejer også et ejendomsselskab sammen, hvorigennem de deler et logistikcenter, som både huser Sports Group Denmark og Sport 24. Derudover aflægger de to virksomheder hyppigt hinanden besøg.

Ingen af de to selskaber er endnu kommet med 2023-regnskab. Men i de seneste fem år er særligt Sports Group Denmark vokset med hastige skridt fra en omsætning på 305 mio. kr. i 2018 til i 2022 at omsætte for 1,1 mia. kr.

Sport 24 formåede i 2022 at hente en omsætning lige under 1,5 mia. kr., men kunne ikke leve op til den rekordhøje indtjening fra 2021. I 2022 landede driftsresultatet på 52,2 mio. kr. mod 91,2 mio. kr. året før, mens årsresultatet faldt fra 69,2 mio. kr. til 38,7 mio. kr.

(Denne artikel er leveret af vores søstersite DetailWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også