Madklubben-stifter er gået på opkøbsjagt

Madklubben har tidligere været i kapitalfondes sigtekorn for opkøb, men for øjeblikket er det stifteren selv, der leder efter nye restauranter, der har brug for en hjælpende hånd og frisk kapital.
”Vi er blevet ret gode til hele det her back office cirkus, som i al beskedenhed er det, som mange yngre og nystartede virksomheder knækker halsen på," siger Anders Aagaard, stifter af Madklubben. | Foto: Finn Frandsen
”Vi er blevet ret gode til hele det her back office cirkus, som i al beskedenhed er det, som mange yngre og nystartede virksomheder knækker halsen på," siger Anders Aagaard, stifter af Madklubben. | Foto: Finn Frandsen

Madklubben har tidligere været i kapitalfondes søgelys, hvor stifter Anders Aagaard fik tilbud på op til 700 mio. kr. for hans ejerandele på omkring 90 pct. af hele koncernen.

Men selv efter et ”vidunderår” med markant stigende omsætning, indtjening og nye restaurantåbninger på vej, ligger et salg ikke i kortene.

”For os handler det her om, at vi driver en forretning, hvor jeg kan tage lidt på ferie og nyde tilværelsen. Det er heller ikke helt tosset. Og hvis der en skønne dag kommer en rig onkel ind og inviterer sig selv på kaffe, så kigger vi på det. Men jeg går ikke med en uforløst drøm om at finde en kapitalstærk partner,” siger Anders Aagaard.

I stedet for selv at blive købt, er markedet for opkøb omvendt gunstigt for en aktør som Anders Aagaard, der selv - for første gang - retter sigtekornet mod mindre restauranter for potentielle opkøb eller joint ventures.

”Vi har haft en del gode dialoger med små og mellemstore kæder om opkøb eller et joint venture,” fortæller han om strategien for koncernen med mere end 40 restauranter og en voksende cateringforretning.

Madklubben har ikke tidligere selv været op opkøb, men udelukkende vokset organisk.

Udmeldingen kommer på bagkant af det, nogle restaurantkæder ser som et fantastisk år - som Piet Klein fra restaurnat Flammen, Sandra Marquardsen fra Dining Six, eller fra de tre store foodserviceselskaber, der alle har oplevet fremgang efter genåbningen 1. februar 2022. Det har de fortalt til FødevareWatch inden for den seneste måned. 

Andre dele af branchen døjer dog stadig med problemer.

”Vi kommer med alt det kedelige”

Restaurationsbranchen fører som helhed stadigvæk i de kedelige statistikker over konkurser, senest belyst af analysevirksomheden Experian. 

Den udvikling skyldes ifølge Madklubben-stifter Anders Aagaard blandt andet, at mange aktører er passionerede om maden, men knap så meget om tallene, juraen og det øvrige revisionsarbejde. 

”Det er også en branche som notorisk er kendt for mange konkurser, fordi det er en jungle at gennemskue, hvordan man skal drive en forretning, når man er ultrapassioneret for at have gæster.”

Den mere kedelige del af madbranchen har en større koncern som Madklubben, der omsætter for tæt på to tredjedele af en milliard kroner om året, godt styr på og kan tilbyde mindre aktører i krisetid.

”Vi er blevet ret gode til hele det her back-office cirkus, som i al beskedenhed er det, som mange yngre og nystartede virksomheder knækker halsen på. Og det kan vi tilbyde som en attraktiv partner. Vi siger: ”I laver dejlig mad, og vi kommer med alt det kedelige. Det vil øge sandsynligheden for I bliver en succes.””

Kommer vi så til at høre om et opkøb i den nærmere fremtid?

”Det vil tiden vise. Ligesom når man søger et job, har man også rigtig mange forgæves kopper kaffe med folk”.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også