Coolshop-profil om opkøb i krisetid: "Vi bliver kontaktet af flere end nogensinde før"

2022 blev ifølge medejer Jacob Risgaard ”et konsolideringsår” for Coolshop. Men selvom krisen også kradser, giver de svære tider også et gunstigt marked for opkøb.
Jacob Risgaard startede for alvor sit store forretningseventyr, da han købte sig ind i Coolshop tidligt i forløbet. I dag er han foruden at være koncernens ansigt udadtil også kendt som serieinvestor i DR's program 'Løvens Hule'. | Foto: Aleksander Klug
Jacob Risgaard startede for alvor sit store forretningseventyr, da han købte sig ind i Coolshop tidligt i forløbet. I dag er han foruden at være koncernens ansigt udadtil også kendt som serieinvestor i DR's program 'Løvens Hule'. | Foto: Aleksander Klug

Udefra set lignede regnskabsåret 2021/22, som Coolshop tirsdag offentliggjorde, endnu et rekordregnskab på stort set alle fronter med en mærkbart forhøjet omsætning og overskud.

Men ser man bag tallene, er det langt hen ad vejen salget af datterselskabet Coolshop Logistics til kapitalselskabet Aurora, der ifølge regnskabet har indbragt Coolshop-koncernen 77,5 mio. kr., som trækker det rekordstore millionoverskud.

Selskabets driftsresultat faldt fra rekordhøje 55 mio. kr. forrige år til 14 mio. kr. – det laveste i fire år. Det var bl.a. tynget af højere udgifter på 23 pct. som følge af en flytning til større lagerfaciliteter og et nyt hovedkvarter.

Forude venter en svær tid for hele detailbranchen, hvor der er tegn på en opbremsning i forbruget som modreaktion til den skyhøje inflation på over ti pct. Det rammer også Coolshop, siger Jacob Risgaard, marketingschef og medejer.

”Det forgangne år har været et konsolideringsår, som både indeholdt en smule post-corona, men også leveringsmangel. Og da varerne så kom på lager, blev vi ligesom alle andre i branchen ramt af, at folk holdt igen med pengene. Kunderne er i hvert fald væk, fordi de er bange for, hvad der kommer til at ske med varme- og elregninger, inflation osv. Nu ser vi frem mod en periode, hvor det er svært at spå om forbrugernes købelyst,” siger han.

Fyringer og udskilningsløb

Med nedgangen i markedet i vente bliver det ifølge serieinvestoren og Coolshop-medejeren afgørende, at Coolshop kan skaffe nye kunder på store markeder som Tyskland for at opretholde væksten.

I 2021/22 udgjorde salget i Danmark 29 pct. af den samlede forretning, mens 64 pct. af omsætningen blev hentet i Europa. 7 pct. kom fra øvrige lande.

Jacob Risgaard er langt fra den eneste e-commercer, der forudser en generel konsolidering. Tidligere på ugen fortalte Løbeshop-stifter Jonas Andersen, at han forventer fyringer i e-commercebranchen i den kommende tid.

Også Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, fortalte i den anledning, at flere virksomheder er begyndt at se på bemandingen for at nedbringe omkostningerne. Samtidig er et udskilningsløb startet, hvor kun de stærkeste spillere står tilbage.

”Nogle har et bedre kapitalberedskab end andre og dermed muligheden for at købe op og tage markedsandele. Det bliver et marked fremover, hvor der bliver færre, men større spillere tilbage. Vi kan ikke undgå at komme til at se konkurser og opkøb i den konsolidering,” sagde Niels Ralund tidligere på ugen til DetailWatch.

Trods den aktuelle og forventede fremtidige afmatning i forbruget har det ifølge Jacob Risgaard
Trods den aktuelle og forventede fremtidige afmatning i forbruget har det ifølge Jacob Risgaard "aldrig været mere spændende at gå på arbejde." | Foto: Aleksander Klug

Opkøbsmuligheder

Jacob Risgaard er foruden Coolshops ansigt udadtil også kendt som en del af panelet i DR-programmet ’Løvens Hule’, hvor fem serieinvestorer har muligheden for at investere og købe sig ind i en række interessante iværksættervirksomheder.

I fjor samlede Jacob Risgaard en række af de selskaber, han tidligere har investeret i i tidligere sæsoner af ’Løvens Hule’, i investeringsselskabet Cool Group. Selskabet tæller for nu syv virksomheder, men man kan godt forvente, at porteføljen bliver udvidet i forbindelse med den nye ’Løvens Hule’-sæson i januar 2023.

”Der er ingen tvivl om, at der kommer flere virksomheder til Cool Group. Vi ligger ikke på den lade side, og i min tid siden 1996 har det aldrig været mere spændende at gå på arbejde end nu. Den tid, vi er i lige nu er lige så slem som dot-com-boblen og finanskrisen, men det er der også en masse muligheder i.”

I krisetider kan det også give favorable muligheder for opkøb som en koncern som Coolshop – hvordan oplever du det?

”Det kan du godt have ret i. Kapitalfonde, som historisk set er stiftet lige før en krise, er altid dem, der kommer til at købe billigst og derfor også klarer sig bedst. Vi har dog ikke planer om at komme ud og stjæle nogen. Men vi bliver kontaktet af flere end nogensinde før, og vi ligger også i due diligence med flere virksomheder, kan jeg vist godt afsløre. Så det kunne godt være, der forhåbentlig kommer til at ske noget der.”

Kan du sige noget om, hvilken type virksomheder det er?

”Nej, det kan jeg ikke. Men det er også godt at sprede sig ud indenfor det, man har forstand på, så det hele ikke er 100 pct. detailhandel.”

Blandt Jacob Risgaards talrige investeringer i 'Løvens Hule' er skjortevirksomheden Barons, som han købte 10 pct. af i 2020. | Foto: Barons/Pr
Blandt Jacob Risgaards talrige investeringer i 'Løvens Hule' er skjortevirksomheden Barons, som han købte 10 pct. af i 2020. | Foto: Barons/Pr

Et spejl af branchen

Selvom opbremsningen i markedet giver muligheder i form af opkøb, betyder den også, at Coolshop selv vil holde strammere snor i driftsudgifterne.

”Det (afmatningen, red.) betyder rettidig omhu, og at vi jo selvfølgelig ikke fortsætter med at ansætte i samme hastighed, som vi har gjort tidligere, selvom vi enormt gerne ville. Og så skal vi lave konsolideringer, hvor vi ruster os til en hård periode, for det forventer jeg bestemt, det bliver.”

Kommer I også til at må opsige medarbejdere?

”Det kan jeg ikke sige endnu. Men jeg kan i hvert fald fortælle så meget, at vi har gjort, hvad vi kan, for at ruste os til den hårde periode, der kommer nu, så der også står en Coolshop i god stand efter. For der er ingen tvivl om, at der er virksomheder, der kommer til at få det mere end hårdt.”

Du siger, at du ikke kan sige noget om eventuelle fyringer. Er det, fordi du ikke ved det endnu, eller hvad er årsagen?

”Det er internt, hvad vi gør på det område. Vi hænger ikke vasketøj til tørre udadtil, men vi vil gøre alt, hvad vi kan for at bevare dygtige og loyale medarbejdere.”

Hvad er forventningerne til indeværende regnskabsår?

”Der er ingen tvivl om, at det bliver et hårdt år for detailhandlen inklusiv os. Vi er jo et spejl af det, som I også selv har skrevet en masse artikler om. Vi er mere end glade, hvis vi kan fortsætte med at vækste. Lad os bare sige det sådan,” siger Jacob Risgaard, som ikke ønsker at fortælle om de konkrete regnskabsmæssige forventninger til 2022/23.

Coolshop fik sidste forår Bestseller-ejer Anders Holch Povlsens investeringsselskab, Heartland, i ejerkredsen. I den forbindelse lød det bl.a. fra Jacob Risgaard, at parterne så frem til i de kommende år at udvikle Coolshop til en større europæisk aktør.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch.)

Jacob Risgaard-selskab med ’Løvens Hule’-investeringer giver underskud i første år

Efter første milliard-omsætning: Coolshop er polstret til nye opkøb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også