Danskstiftet investeringsplatform vil bringe virksomheder tættere på investorer med nyt produkt

Den amerikanske investeringsplatform Public.com har med nyt initiativ sat sig for at bygge en hidtil ikke eksisterende bro mellem privatinvestorer og børsnoterede virksomheder. Initiativet hedder Pulse og blev lanceret i april.
Jannick Malling er medstifter og adm. direktør i Public.com. | Foto: Public.com/PR
Jannick Malling er medstifter og adm. direktør i Public.com. | Foto: Public.com/PR

Mere end tre millioner amerikanere har siden Public.com’s lancering i 2019 oprettet en profil på investeringsplatformen, der samtidig er et socialt netværk.

Nu har virksomhedens danske medstifter Jannick Malling sat sig for at forbinde de mange privatinvestorer med de børsnoterede virksomheder, som investorerne igennem Public.com kan købe hele, halve eller brøkdele af aktier i.

”Vi vil gerne skabe en bedre brugeroplevelse for privatinvestorerne, hvor de kan få et direkte forhold med de børsnoterede virksomheder. Jeg vil faktisk sige, at vi vil bygge en bro, der ikke har eksisteret før,” siger Jannick Malling til FinansWatch.

Initiativet, der skal bryde væggen ned mellem privatinvestorerne og virksomhederne, hedder Pulse og blev sendt i luften i USA i slutningen af april i år efter at have været tryktestet i en to måneders betaversion.

Med Pulse kan virksomhederne tale direkte med sine investorer i såkaldte town halls, som mest af alt minder om investorkald, der i dag primært er rettet mod store investorer og analytikere.

Derudover kan virksomhederne svare på skriftlige spørgsmål fra investorerne i et format, der ligner de populære ask me anything-sceancer, som influencere og kendisser af og til gør brug af for at tale direkte med sine følgere på sociale medier. Samtidig får virksomhederne adgang til en masse data om kundernes handler, ligesom de kan sende spørgeskemaer ud til sine investorer løbende.

En særlig position

Public.com er i dag kun tilgængeligt i USA. Investeringsplatformen nåede sidste år en værdiansættelse på 8 mia. kr., og har i perioder været en af de mest downloadede apps i USA.

I forbindelse med den såkaldte Gamestop-sag i starten af sidste år, hvor privatinvestorer skabte røre på aktiemarkederne, da de foranlediget af debatter på det sociale medie Reddit gik sammen om at sende Gamestop-aktien i vejret, var Public.com på et tidspunkt helt oppe i top-75 over de mest downloadede apps i USA - over f.eks. datingplatformen Tinder og taxaappen Uber.

Modsat Reddit og andre sociale medier, hvor privatinvestorer taler sammen, går brugere på Public.com igennem et fuldt identitetstjek, før de kan oprette sig på platformen. Dermed er der ingen på platformen, der er anonyme. Ifølge Jannick Malling skaber det større transparens og bedre mulighed for at vurdere, om informationer fra brugere er brugbare.

Samtidig var Public.com frontløber på muligheden for at købe brøkdele af aktiver som aktier, ETF’er og kryptovaluta, hvilket har gjort det muligt for endnu flere privatinvestorer at komme ind på aktiemarkedet. Senest har banken også tilføjet en række alternative aktiv-klasser såsom kryptokunst (NFT’er), traditionel kunst og ejendomme.

Ifølge Jannick Malling er lanceringen af Pulse resultatet af længere tids overvejelser om, hvad virksomhedens næste skridt skulle være. Her kiggede stifteren mod andre store sociale netværk som bl.a. Facebook. Det startede som et netværk, hvor collegestuderende kunne kommunikere. Siden blev det bredt ud til den brede befolkning og på et tidspunkt kom firmaer også på Facebook og kunne tale direkte med deres kunder.

Samme mulighed så Jannick Malling i forhold til de børsnoterede virksomheder og ETF-udstedere, og det er altså dem, som Pulse-produktet er bygget for.

”Aktiemarkedet er i sidste ende en markedsplads som så meget andet. Men de fleste sidder bare og handler uden at bygge et forhold til firmaet bag. Det var det, der gik op for os i den proces. Vi så samtidig, at vi havde en god mulighed. Vi var i virkeligheden unikt positioneret til at kreere det forhold, fordi Public.com allerede fundamentalt er designet som et socialt netværk,” siger Jannick Malling.

Frygter ikke konkurrence

Virksomhederne får adgang til Pulse via en software as a service-platform, som de betaler et abonnement for at bruge. Ifølge Jannick Malling vokser brugerbasen på Pulse hastigt og en lang række store betalende kunder er allerede på platformen.

Da Public.com lancerede muligheden for at handle brøkdele af aktier, gik der ikke længe før andre spillere tilbød samme mulighed. Jannick Malling forventer da også, at andre vil forsøge sig med en løsning, der minder om Pulse.

”I det fri marked er det klart, at alle idéer, der bliver valideret og får succes vil blive kopieret i et eller andet omfang, og der er helt klart en større trend i, at børsnoterede virksomheder vil direkte ind og tale med deres privatinvestorer,” siger Jannick Malling med henvisning til, at de private investorer udgør en større og større andel af investorerne.

Han føler sig dog overbevist om, at Public.com har en særlig fordel i at være født som et socialt netværk.

”Hvor fractionel (altså muligheden for at købe dele af aktiver, red.) er en feature, du kan bygge ovenpå en investeringsplatform efterfølgende, så er social netværk-delen mere noget, der er i vores DNA. Det er er svært at bygge et helt netværk og få alle til at lave en profil med et billede efterfølgende. Derfor er det ikke lige til at kopiere,” siger Jannick Malling.

Public.com har i dag udviklingskontor i København, men hovedsæde i USA. Virksomheden har flere kendisser med i ejerkredsen. Blandt andet skuespilleren Will Smith samt skateboarderen Tony Hawk.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FinansWatch.)

2021 blev rekordår for fintech-investeringer: Fem selskaber trækker læsset

Dansker i spidsen for investeringsplatform rejser 1,35 mia. kr. i USA

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også