Dansk selskab på kapitaljagt ser sig selv som potentiel unicorn

Tricent Security Group med bl.a. Stig Myken og Lars Brammer, Vækstfonden og en række business angels i investorkredsen ser sig selv som en potentiel Unicorn. Selskabet vil hente yderligere kapital før A-runde i starten af 2022.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Saas-virksomheden Tricent Security Group har Finn Krusholm som medstifter og flere kendte investorer i ryggen som Stig Myken, mest kendt som stifter af teleselskaberne Fullrate og Hiper, Lars Brammer, MapsPeople og andre samt Vækstfonden. For nyligt har selskabet tilmed opnået tilsagn fra flere velkendte venturefonde, der er klar til investere i selskabets planlagte serie-A runde i begyndelsen af 2022.

Det fortæller Tricent i en ny investorpræsentation i forlængelse af en kapitalrunde i juni tidligere i år, hvor selskabet rejste godt 16,2 mio. kr. fra en række business angels og mæglerhuset North Finance.

Tricent har besluttet at udvide runden med yderligere 10 mio. kr. i en såkaldt bridge-runde, der begrundes med den tidligere investorinteresse og en stejl vækstkurve for selskabet.

At stifterne af Tricent er super ambitiøse understreges af en kommentar fra medstifter og CEO Finn Krusholm.

"Selv om vi selvfølgelig er tidligt i fasen, er vi yderst ambitiøse og betragter os selv som en potentiel unicorn (unoterede virksomheder med en værdi på mere end 1 mia. dollar, red.) inden for en tidshorisont på 3-5 år," siger han til KapitalWatch.

Kapitalen fra bridge-runden skal bruges på udbygning af services og opstart af salget i Microsoft-regi samt til etablering af salgsorganisation i USA, der er et krav for at amerikanske partnere som kunder.

Venturefondene, der har tilkendegivet, at de deltager i A-runden næste forår, er ifølge Finn Krusholm både danske og udenlandske.

Opstarten

Tricent udspringer af en helt konkret problemstilling og er skabt ud af et fuldstændigt klart defineret kundebehov, som Finn Krusholm udtrykker det.

I slutningen af 2018 henvendte Klarna Bank sig til stifterne af Tricent i kraft af deres rolle som ejere af den største Google Workspace-forhandler i Skandinavien. Henvendelsen omhandlede et brugerdrevet sikkerhedsproblem, som banken havde fået påtale for af det svenske banktilsyn.

Det følgende år udviklede man i fællesskab med banken en løsning, der undervejs viste sig ikke blot at være generelt anvendelig for andre finansielle virksomheder med samme problem, men som også var efterspurgt af alle de virksomheder, der anvender de cloud-baserede Microsoft 365- eller Google Workspace-løsninger.

Tricent Security Group blev født ud af denne process, og efter tre års udvikling, stiftelse af en separat virksomhed, samlingen af det rigtige team og en ifølge virksomheden overordentlig positiv markedstest, oplever selskabet nu ekstraordinær stor fremgang.

Tricents service anvendes til at håndtere og sikre anvendelsen af dokument-delinger fra Google og senere også Microsofts platforme med vinkel på at inddrage slutbrugerne i at rydde op i de filer, der deles uden for organisationen. Servicen er enkel at installere for enhver størrelse virksomhed, og fungerer umiddelbart uden, at virksomheden skal anvende væsentlige ressourcer.

Tricent ser ikke direkte konkurrence på grund af sit fokus på inddragelse af slutbrugerne.

Store kunder blandt de første

Virksomheder som Klarna Bank, 7-Eleven, Schibsted, Randstad, Better Collective, Ganni og Bonnier var blandt Tricents første kunder, og med en række større brands i pipelinen, er virksomheden komfortabel i sin udrulning til verdensmarkedet, for hvad angår såvel kommercialitet og skalering på Google Workspace-markedet, hedder det i investormaterialet.

Tricent forventer at ramme en ARR (årlige tilbagevendende indtægter) på 9,3 mio. kr. inden udgangen af 2021 og 59,6 mio. kr. inden udgangen af 2022.

For at sikre skalérbarheden til Tricents forventede hastige vækst i antallet af større kunder, har virksomheden indgået partnerskaber med en række af de eksisterende Google-partnere, ligesom der er indgået forhandleraftaler med de største partnere i henholdsvis Europa og USA.

Ifølge investormaterialet er der konkret interesse og aftaler på vej med partnere i Sydamerika, Mellemøsten og Australien.

Tricent forventer at have lanceret sine services til Google- og Microsoft-kunder på alle kontinenter inden udgangen af 2021.

Businessangel: Edtech er det mest interessante i dag

Serieiværksætter satser på it-sikkerhed til mindre virksomheder 

Iværksætter mistede sin formue på Cloud People-konkurs 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også