Prisappen Tjommi er gået konkurs

Efter en mislykket rekonstruktion, der blev indledt for to uger siden, er selskabet bag prisappen nu konkurs, skriver Finans. Flere prominente navne har investeret i selskabet.
Stifter og adm. direktør for Tjommi, Henrik Johannessen, ses her i midten med armene over kors sammen med medarbejdere fra Tjommi. | Foto: Tjommi/pr
Stifter og adm. direktør for Tjommi, Henrik Johannessen, ses her i midten med armene over kors sammen med medarbejdere fra Tjommi. | Foto: Tjommi/pr

Det lykkedes ikke for prisappen Tjommi at hente ny kapital til at fortsætte driften, skriver Finans på baggrund af oplysninger i Statstidende.

Efter en mislykket rekonstruktionsproces er firmaet, der har slået sig op på at hjælpe forbrugerne med at refunderet varer købt online, hvis de efterfølgende faldt i pris, nu taget under konkursbehandling.

Bag Tjommi står en ejerkreds, der bl.a. tæller den norske hotelmilliardær Petter Stordalen, tidligere Just Eat-topchef Klaus Nyengaard, Sitecore-stifter Lars Fløe Nielsen, Danban-formand Jesper Jarlbæk og Vækstfondens VF Venture.

Tjommi ApS, der blevet stiftet i 2020, har ikke afleveret regnskab for 2022, men havde i 2021 et underskud på 3,2 mio .kr. efter et minus på 2,1 mio. kr. i 2020. 

Ifølge en opgørelse, der blev udarbejdet i forbindelse med rekonstruktionen, efterlader selskabet en negativ egenkapital på 7,5 mio. kr., skriver Finans.

Ændrede model

Appen startede oprindeligt i Norge og gik tidligere i år for alvor i offensiven i Danmark bl.a. med salgsparolen: ”Vidste du, at du kan få penge tilbage, hvis prisen falder efter dit køb? Vi hjælper dig med at få denne forskel tilbage. Automatisk!”

Ved at skanne kvitteringer i forbrugernes mailbokse og automatisk sende anmodninger til butikker om refundering, hvis varen faldt i pris i ugerne efter købet, ville Tjommi hjælpe forbrugerne med at spare penge – mod et cut på 25 pct. af differencen mellem den gamle og nye pris, køber skulle betale for varen.

Tjommis salgspitch fik dog erhvervsorganisationen Dansk Erhverv op på barrikaderne, der kaldte det en udnyttelse af returretten.

”Hvor smart har man lov at være, og kan man bilde forbrugerne hvad som helst ind?,” skrev e-handelsdirektør Niels Ralund i et indlæg på Linkedin. 

I takt med at flere netbutikker fik øjnene op for, at de ikke var forpligtede til at betale differencen, og derfor afviste at udbetale til Tjommi, ændrede selskabet sin forretningsmodel, således at Tjommi i stedet ville samarbejde med butikkerne og fokusere på at konvertere beløbet til gavekort, så butikkerne ikke ville gå glip af omsætning.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også