Nordea-chef vil udnytte fordel til at få flere vækstvirksomheder i folden

Nordea vil øge sin forretning blandt startup-kunder, siger ny chef. I de senere år er konkurrencen steget, og her giver Nordeas størrelse og profil både fordele og ulemper, lyder det. 
Chef for Nordeas startup-afdeling beretter om stigende interesse for Nordea efter amerikansk uro. | Foto: Pr
Chef for Nordeas startup-afdeling beretter om stigende interesse for Nordea efter amerikansk uro. | Foto: Pr

Krakket i amerikanske Silicon Valley Bank (SVB) satte ikke kun spørgsmålstegn ved den finansielle stabilitet i USA - også blandt et særligt segment af danske virksomheder er der synlige effekter. 

Det siger ny chef for Nordeas afdeling rettet mod startups, Startup & Growth, Mikkel Nielsen, til Finanswatch. 

”SVB var en kendt bank i startup-miljøet, og mange iværksættere, også herhjemme, fulgte tæt med i, hvad der skete med SVB og deres kunder, som også især var startups. Når der sker uro, er det naturligt at søge mod sikre havne. Vi kan helt klart mærke en stigende interesse på det seneste,” siger han. 

Nordeas startup-enhed blev etableret i 2018 med ambitionen om at bruge bankens rådgivning, produkter og netværk til at få bedre fat i landets startups. Dermed forsøger banken at gøre sig attraktiv over for samme segment, som SVB havde godt fat i. 

Og det er et segment, som bankerne historisk har haft svært ved at håndtere. 

”Bankers kreditmodeller passer traditionelt set ikke på startups. Det er virksomheder, der ofte kører med underskud, og hvor soliditeten ofte er svingende. Som bank skal vi derfor gøre en ekstra indsats for at se potentialet på sigt og forstå, hvordan vi kan understøtte deres vækstrejse,” siger Mikkel Nielsen. 

Han er tredje chef i afdelingens levetid og overtog i slutningen af sidste år ansvaret fra Mikkel Rørvig, der blev partner i venturefonden North Ventures. Strategien kommer ikke til at ændre sig det store med Mikkel Nielsen i spidsen, forsikrer han. Han har været med i fire ud af afdelingens fem leveår, og han mener, at Nordea har fundet en opskrift, der virker. 

Men opskriften skal gerne kaste nogle endnu bedre retter af sig, er den nye chefs håb. 

Møder konkurrencen tidligt

Markedet har ikke kun ændret sig på grund af SVB’s kollapset. Startups har som nævnt svært ved at få lån i banken, og derfor er de meget afhængige af den kapital, de kan hente hos investorerne. Men det blev langt sværere i et marked, der var hårdt presset af højere renter i 2022. F.eks. faldt investeringer i nordiske fintechs med 16,8 mia. dollars i 2021 til 5,2 mia. dollars i 2022. 

Det skete dog fra niveau, der var langt højere end de forgangne år. 

”Der er stadig ret høj aktivitet. Investeringer bliver bygget op i mindre trancher. Der blev lavet 26 pct. flere transaktioner i 2022, men der var færre penge involveret i handlerne,” siger Mikkel Nielsen. 

Konkurrencen mellem bankerne om kunderne er heller ikke blevet mindre. I løbet af afdelingens tid er Lunar Bank og Kompasbank kommet til, og de er i høj grad at finde på samme jagtmarkeder som Nordea. 

”Vi er blevet flere i branchen, der fokuserer på startup-miljøet. For få år siden var vi nogle af de eneste, der viste startups målrettet opmærksomhed, og især når det gjaldt startups i den tidlige fase. Det er virkelig glædeligt, at der generelt er kommet meget mere fokus på at skabe et stærkt iværksættermiljø i Danmark,” siger han med henvisning til, at mindre startups i dag i højere grad får bankernes opmærksomhed end tidligere.

Selvom Nordeas størrelse ifølge Mikkel Nielsen hovedsageligt er en fordel som en sikker havn i vanskelige tider, har konkurrenterne også deres egen fordel. 

”Man kan godt være lidt misundelig, når mindre virksomheder hurtigt kan tilpasse sig. Det kan vi også sagtens, selvom vi er store, men det fungerer på en anden måde,” siger han. 

Beslutningsprocesserne vil nemlig alt andet lige være længere i en bank af Nordeas størrelse, understreger han. Til gengæld har banken adgang til en anden hylde af finansielle services.

Flere founders med flere penge

Startup & Growth-afdelingen består af Mikkel Nielsen og seks kolleger ligesom de også får støtte af tre specialister inden for privatområdet, cash management (likviditetsstyring) og FX (valutamarkederne). 

Kunderne møder Nordea især ved de matchmaking-events, som banken selv afholder, og hvor virksomheder inviteres til at pitche deres forretning over for potentielle investorer. Over 500 startups har deltaget ved et af de arrangementer, siden Nordea begyndte at lave dem i 2020. 

Arrangementerne handler foruden at få Nordeas navn ud blandt potentielle kunder om at hjælpe til i det danske økosystem for startups. Men i fremtiden må de også gerne kaste forretning af sig - flere af de deltagende skal med andre ord gerne blive kunder i banken. 

”Hvis vi kan være med til at skabe flere succesfulde startups, skaber det værdi for både de enkelte selskaber, samfundet som helhed og os som deres finansielle partner. Fordi vi har en tæt dialog med de her startups helt fra deres tidlige år, har vi en helt særlig relation til dem og forståelse af deres forretningsmodel og visioner. Det viser sig ofte at være en fordel, når de vokser sig store og eksempelvis har brug for lån til videre udvikling eller skalering til udlandet,” siger han. 

Det er dog ikke alle iværksættervirksomheder, der er interessante for Nordea. Banken kigger primært efter startupvirksomheder, der har en skalerbar forretning med nordiske eller internationale ambitioner. 

Startup-chefen vil ikke sætte tal på, hvor mange kunder banken har fået i folden i 2022 eller angive størrelsen på afdelingens omsætning. Men den vokser, siger han, og det er ikke længere et succeskriterie i sig selv at få flere kunder, siger han. 

”Successen ligger i, at hele økosystemet vokser. Vi skal have flere exits. Flere founders med flere penge til at investere videre. Det er sådan økosystemet fungerer.”

En sådan udvikling vil dog i sidste ende også komme Nordea til gode, erkender startupchefen. 

”Lykkes de, lykkes vi, fordi vi som bank er en vigtig del af infrastrukturen, der understøtter dem. Men vi er virkelig fokuserede på at være en samarbejdspartner.”

Denne artikel er leveret af vores søstermedie FinansWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også