"Bag enhver løncheck er der jo et menneske"

Karrierevejen: Karsten Koed trækker på tunge erfaringer fra både sine forældre og tid hos A. P. Møller i sit nuværende virke som selvstændig og business angel i forskellige startups.

Foto: Karsten Koed

Navn: Karsten Koed

Alder: 62

Selskab: NEW& (newand.dk)

Stilling: Adm. direktør og business angel

 

Hvilken karrierevej så du for dig selv som yngre?

Jeg er ordblind. I folkeskolen i Holstebro mente erhvervsvejledningen, at jeg skulle på kontor. Så jeg søgte ØK og A.P. Møller, fordi jeg var interesseret i international handel. Jeg var så heldig, at jeg kom ind begge steder, og så valgte jeg A.P. Møller. Shipping blev dermed min start.

Var det lige efter gymnasiet?

Nej, jeg fik ikke lov til at få en hue. Det var jeg ikke kvalificeret til, mente man. Så jeg har en et-årig handelseksamen efter folkeskolen. A.P. Møller ville gerne have mig – uden hue. Efter Mærsk tog jeg en cand. merc i Aarhus med et rigtig højt snit.

Hvornår besluttede du dig for den karrierevej, du har i dag?

Det var allerede, da jeg var færdig med handelseksamen og startede hos A. P. Møller. 

Hvilken del af din uddannelse har du brugt mest i din karriere?

Hvis jeg reflekterer tilbage, så har A.P. Møller klart været retningsgivende for min tilgang til arbejdslivet og de dyder og tankesæt, der ligger der. Men ellers vil jeg sige, at den bedste uddannelse, jeg har fået, var mine forældres opdragelse.

Hvordan det?

De gav mig et sæt værdier at gå ud i markedet med, hvor man forfægter en ordentlighed og en medmenneskelighed. Jeg prøver at arbejde menneskeligt professionelt, og ikke som et professionelt menneske. Jeg har vendt den rundt, og det har været retningsgivende for den måde, jeg har forsøgt at leve både mit privat- og arbejdsliv på. For det flyder jo sammen, når man er selvstændig. Jeg har også en dejlig familie med en hustru og to børn.

Hvilket punkt på dit CV repræsenterer det største skift i din karriere?

Det var egentlig i 1996, da jeg blev selvstændig. Ellers havde jeg jo været et corporate-dyr og havde været i A.P. Møller, Colgate, Beiersdorf – altså i store internationale virksomheder. Jeg havde en fest der og en god karrierevej, men så tænkte jeg: "Måske jeg skal prøve noget andet." Så jeg hoppede ud og lavede et "world-wide-oneman-show" og blev selvstændig med et reklamebureau.

Hvorfor du valgte at blive selvstændig, når du egentlig var glad for dit arbejdsliv?

Jeg tog et spring over på et stort reklamebureau for at prøve det af, og det gik ad helvede til. Jeg kom fra grundlæggende at indkøbe salgs- og marketingsydelser til at skulle sælge dem – og det var et kulturchok. Og så tænkte jeg: "Jeg prøver selv i stedet for." Derfor lavede jeg mit eget bureau, og jeg var egentlig ved at fejle, men så fik jeg job hos vores rengøringsdame, og så fik jeg min første kunde derefter.

Så blev jeg for stor til at være alene, men jeg var alligevel for lille til at være flere, så jeg var fanget i et grænsefelt. Derfor gik jeg sammen med et reklamebureau, der dengang hed Gorm Larsen og Partners. Efter et par år købte jeg virksomheden og vækstede den indtil 2009, hvor vi var 60-80 mennesker til sidst.

Hvorfor valgte du at blive selvstændig med et reklamebureau, når du egentlig havde en oplevelse af, at det ikke godt i din reklame-ansættelse?

Det irriterede mig virkelig meget at fejle. Det har aldrig været på agendaen. Og så må man jo finde ud af, hvad der skal til for at lykkes. Så jeg satte mig hjem med min dejlige et-årige datter og en lejet Pentium-computer til 1100 kr. om måneden og ville lave verdensomspændende virksomhed fra soveværelset. Og det lykkedes faktisk. Vi fik kunder som A.P. Møller og Dong og blev et stort bureau i perioden frem til 2009, hvor finanskrisen kom.

Hvad gjorde, at I kunne vækste på den måde?

Jeg orienterede mig ikke så meget mod branchen, jeg orienterede mig nærmere mod dem, jeg gerne ville have som kunder. Og så investerede jeg i uddannelse af mine kollegaer. Alle partnere – inklusiv mig selv – har været mange gange på Wharton i Philadelphia, som er et stort universitet i USA inden for salg og marketing. Så jeg har sendt mig selv, mine kollegaer og forretningspartnere derhen, hvor de kunder, vi gerne ville have, befandt sig.

Hvad gjorde I så, da finanskrisen ramte?

Vi måtte skille det hele ad. Vi havde ingen gæld i virksomheden, så alle kunne betale sit. Så delte vi virksomheden i to, jeg gik videre med reklamebureauet, og det var nødvendigt for, at vi alle kunne overleve i god ro og orden. Den finansielle verden var jo ikke i stand til at hjælpe nogle virksomheder på det tidspunkt, så jeg var ude og stille alt som sikkerhed, ligesom da jeg startede.

Vi kom succesfuldt ud af det. Når du er opdraget i Mærsk, ved du, at du skal have orden i penalhuset og konsolidere din biks. Det var de dyder, der gjorde, at vi kunne overleve et ordentligt hug. Det var en god ting at have med sig i rygsækken – som også var nogle af de ting, jeg havde lært af mine forældre. Altså at der også skal være et menneskeligt afsæt, ikke kun et fagligt. Bag enhver løncheck er der jo et menneske.

Hvad er det bedste ved din nuværende stilling?

Jeg kalder mig selv "individuel kollektivist."

I 2016 solgte jeg reklamebureauet, og købte mig ind i en it-virksomhed, som vi vækstede frem til slutningen 2019, lige før corona, og så var der nogle, der gerne ville købe den. Vi var 10-12 personer, og det tilbud tog vi imod med et smil. Så stod jeg der, og tænkte: "Nu er jeg grundlæggende uafhængig, og hvad kan man kalde det," og så er man jo individuel kollektivist, fordi jeg har et skrivebord hos TBWA/Connected ved en tidligere kollega, og så har jeg gang i fem forskellige start-ups – jeg er mig selv, men jeg er også en del af forskellige fællesskaber såsom Startupcentral.dk og Basicops.com i San Fransisco.

Har du aktive roller i start-up virksomhederne udover at investere i dem?

Ja, og det er vigtigt for mig. De gange, hvor jeg kun har investeret penge, er det gået i vasken. Men de gange, hvor jeg også har været med, er det gået langt bedre. For jeg kan lave forretning, og jeg er god til markedsføring og salg. Iværksættere er ofte meget dygtige til den idé, de har, men jeg kan bidrage med min erfaring inden for markedsføring og salg, som er vigtigt for startups. Det er meget forskellige slags startups, jeg arbejder med, og jeg passioneret og motiveret omkring mit arbejde i dem alle.

Hvilken leder i dit arbejdsliv har inspireret dig mest?

Hvis jeg skal vælge én, så er det en ung mand, jeg mødte tilbage i 1999. Han havde lavet noget, der hed "Jubii," og han hedder Martin Thorborg. Han sagde: "Karsten, du skal være mit reklamebureau," og så har vi ellers fulgt hinanden on-and-off i årenes løb. Han har formået at være menneskeligt professionel hele vejen igennem og har hjulpet afsindigt mange på vej. Han har fundet balancen mellem at være mega kommerciel og samtidig være et rigtig godt menneske.

Hvad optager dig allermest lige nu?

Lige nu går jeg på et Insead-kursus på en europæisk business school, der har en afdeling i Singapore. Der studerer jeg digitale transformationsstrategier. Det optager mig, og jeg skal lave væsentligt mere, end jeg troede, og det er sindssygt spændende.

Jeg har været en del af en global tænketank på Wharton Universitet i Philadelphia i ti år, og nu er tanken, at jeg skal have noget mere viden om Østen, og hvordan de tænker digitalt der. Så har jeg viden fra den ene side af verden og den anden side af verden, og jeg har selv Europa som afsæt. Så jeg fastholder at udvikle mine egne kompetencer inden for digitalisering som forandringskraft i vores samfund.

Jeg er optaget af, hvad digitaliseringen betyder for transformationen af os som mennesker, dertil udmøntet i hvordan man laver nogle spændende og relevante virksomheder, som kan tilfredsstille de menneskelige behov og give os muligheder.