For fem år siden var der 12 ansatte med til Peakons julefrokost – i år er der 250

Peakon er på få år blevet en global spiller inden for digitale HR-løsninger, og selskabet har i dag kontorer på tre kontinenter. Den danske tech-startup har ikke planer om at skrue ned for tempoet – tværtimod. Det betyder, at der muligvis er endnu en investorjagt i sigte.
Foto: Peakon/PR
Foto: Peakon/PR

NEW YORK

Hvis du sigter lavt, så rammer du lavt. Men hvis du sigter højt, er der også gode chancer for, at du rammer højt.

Sådan lyder devisen hos softwarehuset Peakon, der siden opstarten i 2015 er vokset fra at være en lille, dansk startup til i dag at være en global tech-virksomhed med godt 250 medarbejdere.

"Det har altid været sådan i Peakon, at vi sigter meget højt, for man rammer nogenlunde i den retning, man sigter. Vi er ikke lykkedes med alting, men vi er lykkedes med meget," siger Kasper Hulthin, der er en af stifterne af Peakon, til ITWatch.

Peakon står bag en digital platform, der kontinuerligt måler medarbejdertilfredsheden i virksomheder. I 2018 løftede selskabet omsætningen til 52,7 mio. kr. mod 12 mio. kr. året, og i dag bliver selskabets platform brugt i 165 lande.

Peakon har nu kontorer i fem lande fordelt på tre kontinenter, og det hele er gået ret stærkt, påpeger Kasper Hulthin.

"Hvis du tager Peakons julefrokoster, så var vi 12 mand til den første, 24 til den næste, så var vi 70, sidste år var vi 165, og i år er vi 250," siger Kasper Hulthin og understreger, at selskabet i samme periode er gået fra at have kontor i ét land til nu at være repræsenteret i fem lande.

"Så det er jo på mange måder en ny virksomhed, vi skal drive hvert år."

Tillid avler tillid

En af årsagerne til, at Kasper Hulthin og de tre andre stiftere startede Peakon, var, at de ville skabe en virksomhed og en arbejdsplads, de gerne selv ville arbejde for.

Peakon har derfor fra start gjort meget ud af at pleje medarbejderne, og selskabet gør generelt mange ting på en lidt anderledes måde end de fleste andre. Peakon-ansatte har eksempelvis fri ferie, så man selv styrer, hvornår og hvor meget ferie man tager.

"Det er jo mest af alt en tillidserklæring. Vi tror på, at vi hyrer de dygtigste folk, og dygtige folk kan fint finde ud af at håndtere, at man ikke tager to ugers ferie midt i en eller anden stor lancering, hvor alle andre sidder og knokler røven ud af bukserne. Der ligger man selvfølgelig ikke på en strand med en cocktail," siger Kasper Hulthin og forsætter:

"Hvis vi kigger på, hvordan folk tager ferie hos os, så er det fuldstændig normalt. Det, vi til gengæld har fået, er noget tillid, fordi vi har givet tillid. Og vi har mistet alt muligt administration, som tager sindssygt lang tid."

Peakon tager naturligvis hensyn til de forskellige landes ferieregler, men grundlæggende får en Peakon-medarbejder i hovedtræk den samme kontrakt, lige meget om man arbejder i Danmark eller USA, hvor selskabet åbnede kontor sidste år, og hvor ITWatch møder Kasper Hulthin.

"De er ikke så gode til at tage ferie i USA, men det er selvfølgelig blevet godt modtaget, og det hjælper også med at tiltrække folk," siger iværksætteren.

Han tog med til New York, da Peakon kontoret i byen, da det var vigtigt, at Peakon-kulturen blev bragt med til det amerikanske kontor. Generelt kan det dog godt være en udfordring at bevare alle de gode intentioner, når virksomheden vokser sig stor og global, og hverdagen drøner derudaf.

"Du kan selvfølgelig bevare noget af det, men nogle ting skal også ændre sig, fordi det er det rigtige for virksomheden på det givne tidspunkt. Men det er også det, jeg synes, er virkelighed spændende ved at bygge en virksomhed. Det er jo ikke legoklodser eller maskiner, du bare bygger større. Det er folk, og det skal du få til at spille," siger Kasper Hulthin og fortsætter:

"Der er nok ikke sådan en magisk opskrift, og den klassiske kliché med, at du bygger broen, imens du løber over den, gælder også lidt her hos os. Men det handler meget om at hyre nogle rigtig, rigtig dygtige folk, og gerne også nogle folk, der har set startup-rejsen før, så de ved, hvad der gemmer sig om det næste hjørne."

Øget fokus på medarbejdertilfredshed

Grundidéen med Peakon var som skrevet at lave en attraktiv arbejdsplads, og det er derfor heller ikke underligt, at produktet, som Peakon arbejder med, netop handler om medarbejdertilfredshed.

"Vi tror på, at ens succes starter og slutter med de folk, der er i virksomheden. Det er også det, vi hjælper kunderne med," siger Kasper Hulthin.

Han peger på, at virksomhederne generelt begynder at hive medarbejdertilfredshed længere og længere op på agendaen. Eksempelvis er flyselskabet Easyjet, der er kunde hos Peakon, begyndt at rapportere deres Peakon-tal i årsrapporter på linje med kundetilfredshed.

"Der er en kæmpe stor sammenhæng mellem medarbejder- og kundetilfredshed. Hver gang du har en medarbejder, der er bare en smule mere tilfreds, får du også meget mere kundetilfredshed," siger Kasper Hulthin og fortsætter:

"Vi har efterhånden bevidst, at det her med medarbejder-engagement ikke bare er en fluffy kulturting og noget, som er nice to have. Det er faktisk noget, der driver bundlinjen og forretningsresultater."

Ifølge Kasper Hulthin oplever Peakon, at der på alle markeder er et øget fokus på medarbejdertilfredshed. Det gælder også i Mellemøsten, hvor selskabet har landet en række kunder.

"Når man sælger medarbejdertilfredshed, er det Mellemøsten ikke nødvendigvis det sted, man ville tænke på først. Men der sker faktisk rigtig mange ting, og det er et spænende territorium for os."

Peakon har blandt andet arbejdet med en kunde i Saudi Arabien, som har ændret deres ansættelsespolitik og nu hyrer flere kvinder, fortæller Kasper Hulthin.

"De kan se, hvad det rent faktisk betyder at have et arbejdsmiljø med mere diversitet. Det er sindssygt fedt at være med til at skabe en trend, der sætter medarbejderdata og medarbejdertilfredshed på dagsordenen på det øverste plan."

Muligvis endnu en investorjagt i sigte

I øjeblikket fokuserer Peakon især på at bygge forretningen op i USA. Satsningen i USA er blandet andet blevet muliggjort af en række store investeringer, som Peakon har landet. Siden opstarten har selskabet i alt hentet omkring 450 mio. kr. i kapital fra investorer.

"Den måde, vi har gjort det på, er, at vi laver en plan til en investering, og den plan ender altid i et scenarie, hvor virksomheden kan operere af sig selv uden at få flere penge," siger iværksætteren og fortsætter:

"Men hver gang, vi har gjort det, har vi kunnet se, at det her virker, og så er der jo ingen grund til at stoppe op. Så i stedet for at træde på bremsen eller måske bare sætte forretningen i neutralt gear, så har vi hele tiden sat den et gear op."

Peakon endte i 2018 på et underskud på 84 mio. kr. mod et underskud på 54 mio. kr. året før. Resultaterne er helt efter planen, understreger Kasper Hulthin.

Han peger på, at Peakon reelt godt kunne være en profitabel virksomhed i dag, hvis selskabet ikke havde hyret så mange folk og lavet satset i USA, men at det absolut ikke er planen at geare ned nu. Det betyder også, at der måske skal hentes flere investeringer hjem.

"I teorien har vi ikke brug for penge, men hvis vi får virkelig vind i sejlene i USA, og vi kan se, at det giver mening at sætte den endnu et gear op, jamen så skal vi finde ud af, om vi skal rejse nogle flere penge."

Kasper Hulthin vil ikke sætte konkrete vækstmål op for Peakon, og han tør ikke sige, hvor mange medarbejdere der er med til julefrokosten næste år. Men han understreger, at ambitionerne stadig er tårnhøje, og Peakon skal være nummer ét på det globale marked.

"Vores ambition har altid været at skabe en global virksomhed, der er ledende inden for det, vi laver, og som kan stå på egne ben. For at nå dertil skal vi være de bedre, og vi er ikke de eneste om buddet, så vi bliver nødt til at vækste og produktudvikle hele tiden."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også